Är jag psykotisk?

Mer
18 år 3 veckor sedan #37615 av Aspergergirl
I somras ansåg min läkare att jag var psykosnära/gränspsykotisk och jag fick Zyprexa 10 mg som hjälpte mig bra den gången. Mina psykotiska symtom försvann och jag kunde sova bra och fick inga biverkningar av Zyprexan mer än viktökning (som jag inte tar SÅ allvarligt utan kan stå ut med). Nu sedan ett par veckor tillbaka har jag börjat återfå dessa symtom under kvällstid (obs att jag känner mig HELT frisk och glad under dagtid) trots att jag fortfarande medicinerar med 10 mg Zyprexa.

Det som besvärar mig är att det känns som om någon människa finns utanför min lägenhet och att denna person vill mig illa. Jag är förföljelserädd och vågar knappt ha tänt inomhus eftersom jag är rädd att skuggan från mig ska synas ut trots att jag har nerrullat för fönsterna. Ibland stänger jag in mig på min toalett som saknar fönster. Jag känner mig då lite tryggare. Fast i gengäld vågar jag knappt gå ut från toaletten om jag väl har gått dit. Då måste jag nämligen gå ut i hallen och nära min ytterdörr vilket skrämmer mig jättemycket. Jag tycker också att jag hör ljud utifrån som om någon går på min trappa och jag vet inte om det är riktiga ljud eller bara något jag hör. Jag tycker också att mina tankar hörs på något konstigt vis. Jag kan föra dialoger med mig själv liksom. Är så fruktansvärt rädd och ångestfylld på kvällarna så jag kan inte beskriva. Jag känner mig skräckslagen. Nu på dagtid kan jag däremot känna att mina upplevelser på kvällarna inte är logiska. Det känns liksom inte som om det är sant. MEN när det är kväll känns det inte alls så längre. Då tror jag på allt jag upplever och blir så där rädd.

Jag ska träffa min läkare nästa fredag så jag hoppas att jag ska ha mod till mig att berätta för honom hur det är. Fram tills dess hoppas jag få lite svar från er här. Ni som varit i psykos känner ni igen er? Vad kan det här handla om? Om man är psykotisk, kan måendet skilja mellan dag och kväll/natt? För mig går det som i en berg och dalbana i mitt mående. Dagarna mår jag jättebra och kvällarna mår jag dåligt. /A
Mer
18 år 3 veckor sedan #37616 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag psykotisk?
Det låter som du har besvär av paranoia och det kan nog vara psykosnära tror jag. Vilken tid på kvällen tar du Zyprexan? De flesta tar nog den ganska sent på kvällen innan de skall gå och lägga sig.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37622 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Är jag psykotisk?
Tack för svaret! Jag tar också Zyprexan ganska sent. Brukar ta den samtidigt som min sömntablett vid 21-22-tiden. /A