Tacksam för hjälp

Mer
5 år 3 månader sedan #1119993 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Vår, tack. Ja jag är så tacksam att hon överlevde. Hon har skadat sig rätt svårt men psykiskt verkar hon må bra nu. Det är jättehärligt att se henne trots gipsat ben och en skena på det andra benet.

Jag ska föreslå henne att läsa psalmer och skriva för att fokusera på annat när hon hör rösterna. Hon har haft svårt för det eftersom hon blir skrämd och de tar all energi av henne. Om hon inte via läkemedel eller TMS kan bli av med rösterna måste hon lära sig hantera dem bättre med stöd och hjälp. Hon har sällan ens velat prata om dem eftersom de väckt så mycket ångest hos henne.

Bra att du kan slänga rösterna i skräpkorgen. Har en känsla att min dotter inte klarar det ännu utan hon analyserar och lyssnar vad de säger. De säger ju bara illa saker och hon blir rädd helt enkelt och begår fruktansvärda handlingar p g a dem. Jag hoppas verkligen också att det ska bli bättre och det tror jag på.

Natti, natti. Sov gott. :hjärta
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120013 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tacksam för hjälp
När prövningen är så svår att vi begår självmord är den ren ondska enligt jag. Det i hjärnan mal det ned en så att man begår självmord pga prövningen, den ende som klarat den är Jesus, varken förr eller senare har någon annan klarat det än Jesus. Jag måste tyvärr säga att den är ond, ty det sker per automatik det mal sönder en. Du kan skatta dig själv lycklig som har din tro, din dotter har den tydligt inte, ingjut mod i henne till att gå dem emot inom henne.
Hon måste sluta att tänka på självmord och inse att hon kommer inte hem om hon inte gör det. Det är konsekvensen. att du inte anser att prövningen är ond. Då förstår jag varför hon hela tiden försöker begå självmord du har uppenbarligen troligtvis sagt det till henne att den inte är ond därför håller hon på kanske rent av vill begå självmord för att blidka dig.

Inse din egen roll i det, tala med dem inom dig själv.
Du är blind för faran.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120017 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Tacksam för hjälp
Skräck skräck du är min arvedel....demoner, mördare som är ute efter en sjukvården som gör medicinska experiment på en....Skräck skräck skräck..... När man lever i det är det så verkligt verkligt hur ologiskt det än är. MAN LEVER SIN VÄRLD. Som psykotisk. Fruktansvärt. Jag önskar alla lindring från skräcken och dömande röster och tankar. Man vill inte förgås i sitt inre inferno. Varje självmordsförsök är fruktansvärt. Tänk att en människa....komplex fin människa....Vill avsluta sitt eget liv. Snacka om svår och farlig sjukdom. Hotet kommer inifrån. Hur nå den som lever i denna fasa?
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120049 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tacksam för hjälp
Amandara, jag förstår att du inte längre vill ha med religion att göra, det är likadant med mig, man känner sig sviken utav han som själv klarade allt och blev förklarad som Guds son, men fortfarande vänd om i din tro, ty samma har drabbat mig för de inom en lägger orden rakt in i tankecentrum, det är till och med när man är upptagen med sin egen tankekedja, man vet själv vad man menar men tanken är manipulerad och det skall till erfarenhet till att orden i sin egen tanke läggs in andra ord än de man själv menar, där är ens egen tanke manipulerad så att andra ord en vad man faktiskt har i självet, det innersta i en som Jung förklarat men det var något jag själv tänkt innan jag läst Jung! orden är felaktiga och det är såsom slamkrypare i ens egen tanke, som del av ens egentankekedja, fy för den lede. Det är det jag kallar, det/dem

Men vi är lämnade till dom. Någonstans måste människan förstå, såsom i äldre tid att det inom oss att vi är prövade av andar och faktiskt inte något som är kött och blod, de lever på vår energi som jag ser det på, i brist på bättre.

Amandara ta vara på dig, gör dig själv intet ont, alla andar är inte onda, det kan jag säga direkt till alla, tänk tillbaka, det gör jag, det finns de som är inom mig som räddat mig från döden genom att säga något i den farans stund ge all uppmärksamhet till det faktiska situationen där du är du befinner dig i verkligheten i den stunden, om så, är det döden om ni ger allt ni tänker på och gör det inåt är det en stor risk att dö. Alltså se runt omkring er det är en stark varning, vänd er inte inåt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120060 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Nissegossen enligt mig är det inte ondska att hon begår de här handlingarna. Hon hör onda röster som uppmanar henne att göra sig själv illa, det är en helt annan sak och det är sjukdom för mig. Från psykologisk synvinkel är orsakerna till att människor försöker begå självmord många. Vanliga riskfaktorer är mental eller fysisk sjukdom. Motiven kan också vara kamp med ideologiska grubblerier och religiöst betingad skuld. Självmord är tabu nästan överallt i världen. Den som har självmordstankar tänker på att ta sitt liv eller vill försöka. Dessa tankar kan variera, från att vara mycket vaga och diffusa till att vara mycket påträngande med detaljerade fantasier och ingående planläggning.

Hos min dotter har hennes röster varit så påträngande och de uppmanar henne att ta sitt liv. Det är inget hon planerat utan det är helt och hållet en impulshandling för hon blir så rädd för rösterna och kan inte hantera dem. Det är det hon måste få hjälp med. Psykisk livräddning är ett förstahjälpen-program som lär ut hur man hjälper en person i psykisk kris. Det finns kurser i psykisk livräddning precis som det finns kurser i hjärt- och lungräddning. Hittills har de inte lyckats medicinera henne bättre men jag ställer någon form av hopp till det ändå framöver.

Min dotter är mer troende än mig. Men hon har också blivit skrämd av det som jag skrivit tidigare eftersom hon under psykosliknande tillstånd trott att hon var Gud/Jesus. Naturligtvis har hon sedan blivit rädd för sina tankar när hon sedan upptäckt att så inte är fallet.

Hon tänker inte på självmord, det bara sker när hon hör röster som uppmanar henne till det. Det är för mig ingen prövning, den onde eller djävulen som är inblandad. Det är hennes sjukdom som gör att det får sådana här svåra konsekvenser. Hon försöker inte blidka mig som du tror. Hon är sjuk och kan inte hjälpa att hon gör så här. Det handlar inte om gud. Jag är absolut inte blind för faran, det är en ständig oro men det handlar återigen inte om gud för mig. 60-70 personer tar livet av sig i Sverige varje år genom hopp från hög höjd. Det är ingen medveten handling för henne utan helt och hållet rädsla.

Ta hand om dig. Allt handlar inte om Gud/Jesus även fast jag förstått att du har den uppfattningen. :hjärta

Amandara Ja, jag förstår att man lever i sin egen värld som psykotisk. Det är ju verkligt hur ologiskt det som sagt är för den som upplever det. Naturligtvis vill man inte förgås och därför sker det ibland impulsiva handlingar av olika orsaker och som man inte kan hjälpa. Det är naturligtvis bra om man kan prata om det när man känner så här. Min dotter har börjat prata mer om sina röster och det är jag tacksam för. Som du skriver känner hon ett hot som kommer inifrån p g a rösterna. Det är inte alltid lätt att nå henne då men hon har sk. frivillig inläggning när hon upplever det för starkt. Det har säkert hjälpt henne många gånger. Ibland hinner hon inte åka in och det är då det händer. Det är en svår och farlig sjukdom och den kan säkert göra sig uttryck på olika sätt. Man talar ju om rösthörare men jag vet inte vad jag ska tro. Jag är nog mest inne på att det tillhör sjukdomen även fast jag vet att även friska kan höra röster.

kit.se/2017/06/30/90162/nu-kan-patienter...-att-vara-glad-over/

Tack för att du delar med dig. Jag lever på hoppet att ”någon” ska hjälpa henne med det här. Om det sedan är Gud/Jesus eller någon annan spelar mindre roll.Hon har hittills haft änglavakt. :hjärta
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120062 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tacksam för hjälp
Läs denna artikel om vad som hjälper vid dålig effekt av Clozapine:
www.viska.se/behandlingar-2/lakemedel/77...ne-inte-ger-effekt-2

Effektivast som tillägg för att minska positiva symptom var Abilify, antidepressivat fluoxetin och humörstabiliseraren natrium valproat.

Bland icke-läkemedel var ECT bäst.