Feildiagnostisere autisme i barndommen når det egentlig er schizofreni?

Mer
3 år 11 månader sedan #1252123 av krokus
Som 20-åring fick jag diagnosen atypisk autism, men känner att den är fel. Ok, jag blev mobbad i perioder som barn och tonåring, men att mobbingen skulle bero på att jag var "fel" har jag svårt att acceptera. Victimblaming! Tack så mycket! :roll:
Mer
3 år 11 månader sedan #1252127 av Cider
Bäst är om en diagnos leder till former av stöd och/eller anpassningar som kan ge bättre livskvalitet.. Ofta handlar det om att rädda liv dock. Det brukar kunna ha gått rätt långt och länge utför på många områden om man är tonåring eller äldre.
Mer
3 år 11 månader sedan #1252155 av memphis
Mitt ex hade Adhd men blev diagnostiserad först 40-årsåldern. Han var med i testgruppen för concerta innan den släpptes till allmänt bruk. Men läkaren som skötte utredningen sa till mig att jag skulle inte vara bekymrad för Adhd är ingen dödlig diagnos. Men det kan det vara.
Mer
3 år 11 månader sedan #1252165 av Richard
Jag fick min aspergerdiagnos först när jag var 25 år. Men min mamma sa att hon då förstod varför jag var lite annorlunda som barn. Har ju troligen haft det i hela mitt liv. Som vuxen har jag haft schizofrenidiagnoser, men har nu schizoaffektivt.
Mer
3 år 11 månader sedan #1252171 av memphis
Jag tror att min pappa, har asperger, och att jag fått en liten del av det från honom. Men jag har inte den diagnosen. Det har aldrig gjorts nån utredning på mig. Vet inte riktigt vad de sätter diagnos på.
Mer
3 år 11 månader sedan #1252191 av Nissegossen
Mitt ex som hade borderline tyckte jag var besynnerlig, då hon blev stressad och vi båda måste göra saker oavsett vad blev jag arg för hon ställde sig och plockade på skåp, bord, i fönster med sakerna som stod där. Jag talade med min dåvarande ssk hon sade hon sorterar tankarna i huvudet, ssk sade inget annat, men det räckte för det släckte min ilska jag kände

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum