Låta livet inuti leva?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1267845 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Låta livet inuti leva?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 9 månader sedan #1267846 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Låta livet inuti leva?

Geta skrev: Det är inte populärt i psykiatrin, när man berättar att man gått i mångårig psykoterapi.


Det har jag faktiskt inte märkt. Kanske för att det är så längesedan .jag gick i terapi. Den psykodynamiska terapiformen har varit ute i kylan länge nu men en viss renässans tycker jag ändå börjar skymta. Den heliga KBT:n är en korttidsterapi som säkert har blivit populär p g a den begränsade kostnaden om man jämför med lång behandling med psykoterapi. Som bekant är det pengarna som styr på patienternas bekostnad.

Naturligtvis är inte psykoterapi bra för alla men det är inte KBT heller.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267848 av Geta
Svar från Geta i ämnet Låta livet inuti leva?
Psykiatrin tycker att det är bra att jag är helt självgående idag. Då säger jag att jag fick gå i psykoterapi i många år. Den förklaringen vill de inte köpa.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1268085 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Låta livet inuti leva?

Cosmos skrev: Jocke, ett råd i högsta välmening. Skriv dom istället för dem. Det blir fel hela tiden och tröttsamt att läsa. Du behärskar uppenbarligen inte differensen mellan de och dem. Så skriv dom så har du allt på ett bräde.


panang.se/tips-guider/sa-enkelt-skiljer-du-mellan-de-och-dem/

Jag har lite svårt ändå att tyda denna tips på hur man ska skilja dem/de åt! Man tycker att det verkar tydligt instruktionen, det känns som lite övertydligt men dom menar underförstått att det är skitenkelt! Nä det har bara snurrat till det för mig ytterligare, då "dom" används i talspråket. Så för mig blir det ändå enklare att bara använda "dem" egentligen. Men nu har jag blivit åthutad, så nu ska jag försöka skriva enbart dem, även om det är fusk!

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 9 månader sedan #1268116 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Låta livet inuti leva?

Jocke skrev:
panang.se/tips-guider/sa-enkelt-skiljer-du-mellan-de-och-dem/

Jag har lite svårt ändå att tyda denna tips på hur man ska skilja dem/de åt! Man tycker att det verkar tydligt instruktionen, det känns som lite övertydligt men dom menar underförstått att det är skitenkelt! Nä det har bara snurrat till det för mig ytterligare, då "dom" används i talspråket. Så för mig blir det ändå enklare att bara använda "dem" egentligen. Men nu har jag blivit åthutad, så nu ska jag försöka skriva enbart dem, även om det är fusk!



Ett annat tips är att byta ut de och dem mot engelskans motsvarigheter.

They = de
Them = dem

Ta meningen: "Jag gillar de/dem". Hur hade du skrivit det på engelska? "I like they" eller "I like them"?
Rätt svar är förstås them i detta fall, vilket då blir dem på svenska - jag gillar dem.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1268151 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Låta livet inuti leva?
Rätt svar är förstås them i detta fall, vilket då blir dem på svenska - jag gillar dem.[/quote]
Korrekt skriven Svenska är dom ute och cyklar, en dom är en dom i vilken domstol som helst och förekommer i talspråk men aldrig i Svensk text. Jocke jag säger exakt samma som vittrad i den här tråden att du Jocke skriver korrekt Svenska

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.