Om änglar

Mer
17 år 5 månader sedan #53648 av Inwatto
Om änglar skapades av Inwatto
När jag var sjuk 2004 hade jag en period då jag talade med änglar. Ja, jag kunde inte se dem utan bara höra deras röst och känna deras närvaro. Det var intressant.

Bl a talade jag med ärkeängeln Gabriel. Han var väldigt snäll och nästan omanligt mjuk i sättet. Av de jag talade med var han nog en favorit.

I uppslagsverk står det att Gabriel och Jibril är samma sak. Det märkte jag att så är det inte. Jibril hade en annan röst än Gabriel och jag kunde inte känna hans närvaro lika mycket, troligen beroende på att de hör till olika system (kristendom resp islam). De har nog samma funktion, bebådelsens ängel, men att säga att det är samma ängel, då tar man fel, har jag upplevt.

Det var inte lika bekvämt att tala med Mikael. Hans närvaro kändes rysligt kall och jobbig. Det är nog för att han är något slags säkerhetsängel som hanterar nycklar till himlen, eller något.

En annan känd ängel är Rafael. Han är ganska lik en läkare i sättet, kunnig, intelligent och säker. Honom pratar jag fortfarande med ibland, men sedan måste jag dricka kaffe för att bli världslig igen.

Några andra änglar jag mött är Uriel, Ozziel och Fanuel. De är alla väldigt positiva och glada i sättet, något som är typiskt för änglar. Vad jag förstår var Uriel och Fanuel kvinnor, medan de andra var män. Jag använder imperfekt för de lever ju inte som människor nu, de är ju döda jag pratar med. Det är väl nackdelen med änglar, de har den kunskap de förvärvade när de levde och förstår sällan moderniteter som datorer eller telefoner. Därför ska inte änglar bestämma vad man ska göra, de kan på sin höjd få komma med råd.

Ingen av dessa änglar är högst i himlen, det är en ängel som dök upp när jag pratade med andra (typiskt att det kommer fler när man kallar på änglar). Den höga ängeln ville inte uppge sitt namn så jag kallade honom "Ykag" ett namn han accepterade. Han var starkare och stabilare än de andra jag mött. Dock uppförde han sig lite som andemakterna brukar göra, han kom och gick som det behagade honom. De andra änglarna brukar stanna så länge man vill prata med dom. De sägs kunna vara på många ställen samtidigt, något som jag tror har att göra med att de inte har samma tid som vi. De lever i något slags tidlöshet som är svårbegripligt och som leder till ett slags kaos som är omöjligt att leva i.

Därför ska man inte prata med änglar:
a) de är döda varelser som inte är uppdaterade med "dagens sanning"
b) de går inte att kontrollera
c) det kommer i regel andra andar också än de man vill tala med
d) man hamnar litegrann i det tidlösa kaos änglarna lever i
e) man kan inte veta källan till det man får information om
f) änglarna hjälper de levande utan att man behöver tala med dom
g) demoner som är ute efter att skada istället för att hjälpa dyker upp om man försöker öppna sig för änglar. De kan vara svåra att skilja från de som är goda.

Men, det var en intressant sjukperiod jag hade 2004 som slutade med dessa erfarenheter av änglar. Hur mycket min egen fantasi är inblandad kan jag inte bedöma. Jag ser ovanstående som självupplevt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 5 månader sedan #53657 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Om änglar
g) har definitivt hänt mig.....
Mer
17 år 5 månader sedan #53658 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Om änglar
Jag hör ju röster var dag. Kan vara de som nu inte lever här, men som lever där tid icke är. Dvs utan att knyta an till en klocka såsom vi upplever tid.

Men jag vill säga, att om det nu är änglar så har jag bara mött en!

Det måste ha varit en skyddsängel och rösten var mycket blid och den ängeln räddade mig från att begå självmord i den stunden!

Jag var beslutsam den gången och jag känner mig såpass väl, att jag i den stunden hade tagit förskäraren och stuckit den i magen på mig, Inte en gång utan flera!

Det ängeln sade var; Gör dig själv ingen skada, för du bär inte ansvaret för det som händer ute i Europa!

Det fick mig till att stilla och sakta sätta mig ned i stolen igen, och begrunda den stunden!

Annars hade jag utan tvekan inte levt idag!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #53682 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Om änglar
Jag upplever ärkeängeln Gabriel som är nästan lite av en översittare! Han kör med färdiga koncept såsom att det är hans sanning som är det gällande. Men Gabriel dillar lite med Lucifer på långt håll.

Han anser Lucifer vara företrädaren för satan! Därför anser ärkeänglarna att Lucifer kan övertygas om att släppa sitt grepp bara genom att visa på att människor kan vara skeptiska till både satan och Gud!

Men vad jag inte gillar, är att han alltför lättvindligt offrar goda krafter i onödan. Mikael, upplever jag mycket perifert! Mikael är en ängel utan reell makt! Men det är som du säger, ngt som vaktas av tio vasaller!

Men jag tror det är motsvarigheten till persefone? Diana kan det inte vara, Men jag tror "Uriah Heep" har nämnt en sådan varelse som kan vara till hjälp för oss? Men människan kan aldrig vinna denna strid!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #53693 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Om änglar
Det var i begynnelsen en stor strid Änglarna emellan, 1/3 av änglarna valde att följa Lucifer därför kommer de att kastas i den eviga elden vid tidernas slut!

Du Jocke, faktiskt är Mikael Guds främste krigare, med otroligt reel makt.

Det var han som på Lucifers uppträdande med hädelser höll tyst och fick ta emot allt vad den onde sade. Till slut sade han Gud näpse dig! Det var det ända han sade sedan fick Lucifer och de som följde honom gå till den plats som vart avsedd för dem.

Änglarna verkar, och de är en realitet inom mig!

När jag började höra röster försökte jag göra allt vad de sade och vara rösterna lydiga. Detta till den gräns som var, det var så att jag följde allt utom det som var och är olaglgt!

Kan bara tala för mig själv att det går inte att lyda alla som kommer till en.

Det gäller att försöka skilja dem åt, att kunna göra det är en gåva som jag dock saknar!

Det är på gott och ont, men det har lärt mig till att oerhört kritiskt granska, inte bara det som dyker upp i huvudet utan också, att jag inte går på allt som kommer till mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #53706 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Om änglar
Som sagt Mikael kanske inte behövs i min närhet? Men ibland känner jag en börda på vänstra axeln, ngn slags papegoja! Gabriel kan ha makten över djurvärlden?

Men Mikael greppar jag inte riktigt! Har balustrader med detta att göra? Isåfall behöver jag Mikael, för att kunna utkämpa min strid mot helvetets bakgård!

Vars är världen på väg?