Häftiga hörselhallucinationer

Mer
19 år 3 månader sedan #7869 av Isa-Alise
Visst blir jag kvar i forumet... men vill inte ta så stor plats... har fått väldigt många poäng under julen... och har i och för sig varit på forumet varje dag... men tycker att en del av det jag skriver kanske passar bättre i dagboken... speciellt när det blir som här att jag svarar på mina egna inlägg... och att ingen annan svarar mellan mina inlägg... då blir det ju mer dagbok av det hela...

Däremot tänker jag fortsätta att vara aktiv i debatt... stöd... och i viss mån även dela med mig av egna erfarenheter när det passar in...

Viska är underbart... jag har stort utbyte av att vara medlem här... och får så mycket hjälp av er andra...
Mer
19 år 3 månader sedan #7872 av Nissegossen
Jag vet inte varför jag har kommit att tänka på den. Det är en bonad ett s.k klosterarbete, den bara ligger där, den är inte färdig, kanske beror det på sista garndockan, att det färgbadet inte finns. Den har aldrig hängt på någon vägg. Orden är dock slitna, men äger fortfarande sin giltighet. Nämligen; "Livets stora gåta är att älska, glömma och förlåta"

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #7880 av Isa-Alise
Sådana bonader är vackra... finns med många visdomsord...

Minns dem från väggarna på psyket när jag var ung... det fanns terapilokaler där folk satt och broderade sådana bonader och där de såldes till självkostnadspris... lite sysselsättning för dem som bodde på sjukhuset... (bättre än en del annat som jag har hört om... som att folk fick sticka... och att stickningen revs upp igen inför nästa dag för att spara på garnkostnaderna...)

Just dina ord passar mycket bra... älska... glömma... och förlåta... glömma kan jag inte... och det är jag glad för... men förlåta kan jag... och har redan förlåtit dem som en gång skadat mig djupt... och förlåter igen alla de små saker som jag blir ledsen över... och älskar djupt... både mina närmaste och mina medmänniskor...

Medmänsklig kärlek kan man känna även till dem som sårat en när man har förlåtit det som hänt....
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7881 av
Svar från i ämnet Häftiga hörselhallucinationer

Admin1 skrev: Jag låg på soffan och vilade. Plötsligt hördes en röst, som lät som den kom från min bokhylla. Den uttryckte sin sympati med min sjukdom och rådde mig att gå till bokhyllan och ta en viss bok ur den och läsa en viss sida, På den sidan skulle det handla om en person, som drabbats av samma öde, som jag skulle snart drabbas av. Jag hämtade boken och läste på den anvisade sidan.


Det där har hänt mig också!
Jag tror dock att man fått besök av en ängel när just den typen av händelse inträffar.

Det behöver inte alltid vara att man är sjuk.
Utan det kan vara en liten vink från ovan.
Mer
19 år 3 månader sedan #7882 av Admin1

Isa-Alise skrev: Ska sluta helt med koffein... ganska onödigt att dricka nått som piggar upp och motverkar sömnan... brukar aldrig dricka kaffe eller svart te på kvällstid... men är kanske bättre att sluta helt med det... går i alla fall att pröva om det hjälper...

Har någon annan av er märkt om kaffe/te/cola mm påverkar hur ni mår... alltså inte att man blir pigg av det... utan om symtomen påverkas?....


Det står i boken "Surviving schizophrenia" att personer med schizofreni ofta dricker väldigt mycket kaffe. Det finns exempel på 30 koppar per dag. Det finns en del som tyder på att stora mängder kaffe kan förvärra psykos.

Det har gjorts 3 studier där man bytt ut vanligt kaffe mot koffeinfritt kaffe, men i bara en studie gav det förbättring. Det verkar som koffeinet normalt inte försämrar psykos särskilt mycket. Men sover man dåligt kanske det kan vara värt att slopa kaffet helt.

Jag läste i Johan Cullbergs bok Psykoser att familjeterapi gav lika god effekt mot återfall i psykos som antipsykotika. Om din dotter fick familjeterapi kanske du skulle må bättre? Du har ju sagt att hon kan vara kritisk och så. Det mår man inte bra av.

Det vore tråkigt om du lämnade forumet för din klokskap och vänliga råd behövs här verkligen.
Mer
19 år 3 månader sedan #7896 av Admin1
Isa-Alise:
Läste en intressant intervju med Professor Ralph Hoffman om de som får dålig eller ingen antipsykotika effekt i Medscape. Jag har översatt avsnittet om röster till svenska:

En annan faktor jag tror är kritiskt viktig är att hjälpa patienten --
särskilt i hantering av röster - att lära vad de kan göra eller omständigheter som gör rösterna mindre eller värre. Och en av sakerna som ofta är en mycket intensiv typ av tro eller föreställning, som de har om röster, eftersom de tycks så verkliga, är att de har en sorts omnipotens (allsmäktighet) och dominans av deras inre liv. Så om det finns sätt att hjälpa dem börja ifrågasätta omnipotensen för rösterna eller behovet av dem, så minskar deras emotionella reaktioner till rösterna, särskilt rädslan. En annan sak som är extraordinär för mig är att även folk som hör eller har hört röster ganska ofta under 10 år har fortfarande en ganska stark känslomässig reaktion till dem. De anpassar sig inte ofta till upplevelsen och vad vi ser är en skadlig cirkel av intensiva känslomässiga reaktioner på hallucinationer, vilket i sin tur öppnar dörren för ytterligare intryck. Så om du kan bryta sönder denna skadliga cirkel så att de reagerar mindre känslomässigt, kan det faktiskt då minska risken för framtida hallucinationer.

Så för att hjälpa dem lära sig eller visa dem att de är saker de kan göra för att hantera intensiteten för dessa intryck. Genom att göra så kan ge en snöbollseffekt eller kaskadeffekt. Så t.ex. om du kan visa dem att om de röker mindre hasch så hör de mindre röster, så minskar det känslan att rösterna är omnipotenta. Och om du visar dem att om de dricker mindre kaffe eller om de tillbringar mer tid att prata med andra och är mindre isolerad i sitt rum eller visa dem att rösterna triggas av vissa yttre ljud i omgivningen att kan de faktiskt undvika röster, börjar de att förstå att de är inte bara passiva mottagre utan att de kan kontrollera det.

Så det är en sak som vi säkerligen kan trycka på som är nästan sine qua non för intrycken: oförmågan att slå av dessa saker. Så vi understryker alltid det, "Vi vet att du inte kan slå av det, men det är saker du kan göra för att påverka hur ofta rösterna kommer." Och när de ser att de kan göra det, blir de mindre rädda och att minska rädslan förbättrar saken.


www.medscape.com/viewarticle/496285?src=mp