Tankeläsning

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #57286 av
Tankeläsning skapades av
Jag tänker ofta att jag måste vakta på mina tankar eftersom andra kan se vad jag tänker. Är det psykotiskt?
Mer
17 år 4 månader sedan #57287 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Tankeläsning
Om du tror andra kan höra dina tankar, räknas det som vanföreställning (tankeutbredning). Men, om du bara insett att du sänder signaler med ditt kroppsspråk vad dina tankar handlar om i stort, dvs att andra kan se dina tankar, är du bara en medveten medmänniska.

Tydligen ska man le när man svarar i telefon, det hörs, sägs det.

Prata inte med hat i munnen!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #57290 av
Svar från i ämnet Tankeläsning
Då är det nog en vanföreställning för jag tänker mig mina tankar som tankebubblor (bildligt sett) som SYNS för dem som har den förmågan. Inte bara att man kan läsa av mitt kroppsspråk och minspel osv.

Jag får INTE tänka "olämpliga" tankar pga detta.
Mer
17 år 4 månader sedan #57291 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tankeläsning
Jobbigt att du behöver censurera dina tankar... jag tycker att det är så skönt att kunna tänka precis vad som helst... för ingen annan kan se vad jag tänker... därmed är det stor skillnad på att tänka, att säga och att göra...
Mer
17 år 4 månader sedan #57293 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Tankeläsning
Jag tycker det låter jobbigt att du är så sträng mot dig själv att du INTE tillåter vissa tankar. Så ta dig en funderare om du behöver tro på tankebubblorna. Det låter som din föreställning om dessa kommer ifrån att du upptäckt att kroppspråket avslöjar en del om tankeprocesserna i hjärnan men att din version är lite överdriven. Det blir så när man gissar hur saker fungerar.

Du kan släppa tvånget i tankarna, om du vill. Ingen ser dina tankebubblor. Men, jag förstår om tankebubblemodellen är lockande. Det liknar lite att man inte får gå i skarven på lagda plattor på marken - typiskt för barn att hitta på en sån lek. Så länge det är lek för dig att andra kan se dina tankar kan du fortsätta. Blir det en börda får det vara slutlekt.

Bra tankar ger goda känslor. Det har jag upptäckt. Så jag vaktar mina tankar lite så jag inte trillar ner i depressionsdiket nu i vintermörkret. Men, att tro att andra läser mina tankar, det har jag aldrig trott. Möjligen att de kan läsa mina tankar i mitt undermedvetna, men de är jag ju inte medveten om så de kan jag inte styra.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 4 månader sedan #57350 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankeläsning
Det låter som psykotiskt och en vanföreställning. Ofta brukar det finnas fler vanföreställningar än det och paranoia. Har du sökt hjälp hos vården för dina problem och fått någon medicin?

Det man kan göra själv är att vara skeptisk till sådana där vanföreställningar och försöka hitta bevis och motbevis för att det är sant. Sedan granskar man bevisen och försöker formulera en idé som stämmer över ens med bevisen. Om man är kritisk till sina vanföreställningar så kan de avta.