Led mig på rätt väg..

Mer
17 år 4 månader sedan #58312 av Nissegossen
Hade det så ett tag när jag nyligen varit inlagd för psykos! (Det är länge sedan nu) på sjukhus!

Jag har haft likartade problem med synerna! Det har varit som ett kalejdoskåp, med bilder som dyker upp inom en, men som inte går att stoppa! Det är som om all världens slasktratt töms över en vad det gäller händelser! Jag har sett golv ändra mönster och tapeter ändra egenskaper på det som är tryckt!

Jag hör röster varje dag och jag har ibland sett människor i rum som ligger intill där jag då sov för länge sedan!

Det är nog så nära renodlade psykoser som man kan komma!

Fast jag säger förstås Jesussjukan!

Det finns allt mellan himmel och jord i syner och de röster man hör, kan bara säga att ibland har det varit rent ut sagt skräckinjagande!

Men man lär sig ta det! Det är en ren överlevnadsförmåga att inte ta åt sig och inte lagra det i minnet!

Önsakar dig en God Jul!

Jag säger, att om du har medicin hemma så ta den!

Det är faktiskt det enda som hjälper!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #58313 av klovis
Svar från klovis i ämnet Led mig på rätt väg..
Min syster träffade en ung kvinna som klarade sig utan att ta mediciner, hon hörde röster och såg alla möjliga illusioner. Hon accepterade det som en del av sig själv och kunde leva med det. Hon skulle plugga till sjuksköterska nu tror jag. Fast om du inte alls mår bra av det så bör du nog äta mediciner.

Ville bara säga det. Hoppas du kommer på en bra strategi. Förstår att det
känns riktigt jobbigt.

God jul och gott nytt år!
Mer
17 år 4 månader sedan #58354 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Led mig på rätt väg..
Jag tror att du kanske behöver ett antipsykotisk medel i låg dos för att kunna fungera normalt. Det fungerade ju bra för dig tidigare. Du har fått förslaget att pröva Abilify och jag tycker att du skall fundera på det för det har knappt någon viktuppgång och påverkar inte sexlusten. Hoppas att du kommer att må bättre snart och God Jul!
Mer
17 år 4 månader sedan #59244 av Suspekt
Svar från Suspekt i ämnet Led mig på rätt väg..
Kan jag vägra att äta medicin eller är detta något jag kan bli påtvingad? Jag är inte säker på att jag vill göra det nämligen. Dessa andar kanske är mitt livsöde, att leva med.. mitt stora prov här i livet. Varför det blev just andar är för att jag varit skräckslagen för sådant sedan jag var ett litet barn.. "face your fears" sägs det. Så det är det som känns allra mest rätt att göra.. och det är det jag försöker göra men ibland blir det alldeles för mycket att hantera och då tar jag Zyprexa men jag får ångest när jag gör det.. för det känns som att jag stänger dörren till något jag måste lära mig bemöta istället. För att inte tala om hur irriterade och hånande andarna blir när jag väl möter dom igen.

Varför kan jag inte vara en av människorna, och en av demonerna? Människorna behöver inte veta någonting och inte demonerna heller, jag är som en spion åt båda hållen. Fast nu när jag verkligen tänker på det så skulle nog ena sidan väga mer. Jag kan komma på mig själv med att sitta och le när jag får kontakt med dessa onda andar, inte för att jag vill men för att jag måste.. om jag ska överleva det här.. jag måste vara på deras sida.. eller åtminstone låtsas att jag är på deras sida.. men ju mer jag låtsas desto mer känner jag att jag sugs in. Och desto mer blir känslan av makt så pirrigt i magen. Vart makten kommer ifrån vet jag inte, jag har bara snuddat vid den.. men jag känner på mig att det kan explodera och bli så himla mycket mer vilket jag inte skäms för att säga - är något lockande.

Det värsta är att jag inte blir rädd när jag tänker på att bli en av dom. För det känns så rätt. Däremot blir jag skräckslagen när dom väl kommer och ska "hämta" en.. hämta är inte rätt ord men vet inte vad jag ska säga.. när dom kommer och.. ptja.. ska omvända en.. vilket dom inte gör på en gång utan det är något som sker succesivt. Det är en process. Som jag försöker stoppa genom att äta medicin.

Och jag kan inte låta bli att tycka synd om alla andra. Om dom jag bryr mig om. Dom vet ju inte vad som omger dom, dom har ingen som helst aning.. det får mig att både skratta och gråta. När andarna kommer vill jag gärna berätta detta för folk, varna dom.. men jag biter mig i tungan. Ingen vinner på att jag berättar, ingen kommer tro mig ändå. Istället står jag där, och ler utanpå men gråter inombords.

Jag har aldrig accepterat saker som sker förut i mitt liv, vad gäller hemska saker jag råkat ut för osv. Men folk säger att man måste acceptera för att kunna gå vidare, och fortsätta leva ett värdigt liv. Det måste väl gälla detta också? Accepterar jag detta och slutar springa så kanske allting blir så himla mycket lättare?
Mer
17 år 4 månader sedan #59254 av Nissegossen
Jag har bägge delarna! Både den andliga delen och det som finns utåt!

Men, Ett Stort Men! Jag måste ta medicin! Jag får en milliter var 14; dag, detta är för mig en fininställd medicinering, som gör att jag nästan hela tiden är prepsykotisk! Jag hör röster hela tiden, nu occkså!

De finns där, men jag kan hålla det precis, där du själv vill ha det!

jag kan ta det som är bra, jag kan förkasta det som inte är bra!

Men min medicin hjälper mig med detta! Så, jag tar lydigt min Depå neuroleptika var 14; Dag. Detta för att det är livsnödvändigt att hålla det på den här nivån!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum