Har paranoian en funktion,har man nytta av förföljelseidéer?

Mer
17 år 3 månader sedan #65019 av AmandaS
Håller med er, paranoia är verkligen fruktansvärt. Men då och då har jag i min paranoia upplevt att det är jag mot resten av världen och det ger en enorm maktkänsla, som om man är ute på heligt uppdrag. Men detta kanske inte har med paranoian i sig att göra utan är bara ett tecken på storhetsvansinne som sedan blandas med förföljelsemanin. Hur som helst har jag inte bara hemska minnen i från min tid som superparanoid.
Mer
17 år 3 månader sedan #65037 av aspie
Har ni erfarenhet att någon [i:1b4z7xub]lindrigare[/i:1b4z7xub] form av paranoia skulle ha hämtat nytta?

- aspie
Mer
17 år 3 månader sedan #65040 av stefan
Läste följande i illustrerad vetenskap:

"Nu vet forskarna var paranoian sitter

Av en slump finns det nytt hopp om att bota schizofreni

Upplevelsen av att bli förföljd av en annan person, som hela tiden blandar sig i och kritiserar det man gör, kallas för paranoia, och det är en känsla som många schizofrena har.

Nu har även en icke-schizofren kvinna upplevt den känslan, när hennes hjärna utsattes för elektriska impulser under ett medicinskt experiment. Den 22-åriga kvinnan är epileptiker och skulle undersökas inför en operation. När läkarna i samband med undersökningen utsatte en del av hennes hjärna för elektrisk stimulering fick hon plötsligt hallucinationer.

När stimuleringarna träffade de så kallade temporoparietala områdena i vänster sida av hjärnan, kände hon sig plötsligt övertygad om att en person befann precis bakom henne.

När hon blev ombedd att läsa högt från några kort, kände hon att personen försökte lägga sig i och till och med försökte hindra henne från att läsa från korten. Precis som schizofrena personer var den 22-åriga kvinnan fullständigt övertygad om att hallucinationerna var äkta, och att det faktiskt fanns en person bakom hennes rygg - detta trots att hon aldrig tidigare hade haft några hallucinationer, samt att hon visste att hon stimulerades elektriskt.

Enligt schweiziska neuroforskare finns det stort hopp om att den nya, slumpmässiga upptäckten kan användas för att bättre förstå och behandla schizofrena patienter."

nr 3/2007, sidan 22
Mer
17 år 3 månader sedan #65073 av Sylviaplath
Mer
17 år 3 månader sedan #65078 av tanne
min terapeut har sagt att man kan få vaneföreställningar och paranoia av narcissistisk personlighetsstörning.

AG TROR ATT DET KAN VA NÄR MAN FÅR ETT S.K STORHETSVANSINNENOJJOR.
jag vet inte så mycket ang detta
Mer
17 år 3 månader sedan #65081 av aspie

tanne skrev: min terapeut har sagt att man kan få vaneföreställningar och paranoia av narcissistisk personlighetsstörning.

AG TROR ATT DET KAN VA NÄR MAN FÅR ETT S.K STORHETSVANSINNENOJJOR.
jag vet inte så mycket ang detta

Paranoia förekommer vid många olika tillstånd, inte bara vid schizofreni. Narcissistisk personlighetsstörning förorsakar paranoia, eftersom andra människor reagerar negativt till narcistiska fasoner, och det blir en riktig orsak att börja misstro. Den sortens paranoia brukar inte utvecklas bisarrt. Man är mera rädd för vanliga saker som skvaller och planer att degradera en i jobbet etc.

- aspie