Nazistisk och judisk världskonspiration.

Mer
16 år 9 månader sedan #83876 av Nyfrisk
Men jag är väldigt orolig över att börja tro på allt detta igen. Någon som har bra tips om hur man ska tänka för att slippa dessa tankar? Jag har verkligen inte varit frisk särskilt länge :(
Mer
16 år 9 månader sedan #83886 av Admin1
En psykologisk behandling kognitiv beteendeterapi brukar vara väldigt effektiv mot vanföreställningar. Du kanske kunde fråga på kliniken du går på om du kunde få kognitiv beteendeterapi.

Det man kan göra själv är att vara skeptisk och kritisk till idéerna du får. Fråga dig själv vad det finns för konkreta bevis som stöder att idéerna är korrekta och försök vara medveten om att de inte kan vara sanna. Om man håller på så där kan besvären lindras.

Det som också är viktigt är att ta antipsykotika om man har fått det utskrivet. Antipsykotika brukar ha effekt mot vanföreställningar. Många slutar att ta sina anipsykotika och nästan alla brukar då försämras och tillslut få en psykos.
Mer
16 år 9 månader sedan #83887 av Nyfrisk
Jag ser nämligen fortfarande judar och nazister överallt. Jag har verkligen knappt kommit ifrån min vanföreställning. Men jag börjar långsamt förstå att det är en vanföreställning och att jag har behov av vård. Men det är väldigt tragiskt. Från att ha haft en viktig och meningsfylld uppgift att göra världen till en bättre plats och förändra de judiska och nazistiska världskonspirationerna inser jag nu att de inte finns. I alla fall att de inte är stora grupper som kontrollerar samhället utan små, små grupper med ganska marginell betydelse. Från att ha trott att judarna och nazisterna styr media har jag börjat inse att de inte gör det.

Särskilt att inte alla människor jag sett varit judar eller nazister utan bara vanliga svenskar. Förmodligen socialdemokrater eller moderater eller något sådant. Dvs. långt från nazister.

Sen fantiserade jag att vissa av mina bra kompisar var judar och vissa nazister när de i själva verket inte är något av alternativen.
Mer
16 år 9 månader sedan #83888 av Nyfrisk
Jag är fortfarande kvar i mina vanföreställningar och har svårt att slita mig från dem.
Mer
16 år 9 månader sedan #83961 av Nyfrisk
Intressant PSR... jag ska försöka att skaffa mig intressen som en drog som flyttar över intresset till något annat. Du är inte nazist eller jude va? He he... skämta bara. Jag har inget emot judar heller kan jag tillägga... om det verkar så av mina inlägg... nu när jag inte är psykotisk så inser jag självklart att det inte finns någon stor konspiration :)

Men jag är som sagt väldigt orolig över att börja tro det igen och börja få för mig att mina vänner och folk jag träffar är antingen nazister eller judar... en väldigt jobbig vanföreställning faktiskt... särskilt eftersom den är så jävla svår att bli av med :(
Mer
16 år 9 månader sedan #83962 av Geta
Om det tröstar dig, så kan jag säga att jag också är insnöad på andra världskriget.
Även om ämnet även idag kan vara aktuellt.
Det är inte lätt att komma ifrån vanföreställningar.
Mediciner hjälper en del.
PSR:s råd att försöka få några andra specialintressen
som kan fungera likt en drog är antagligen lösningen.
Ibland får jag för mig att det jag sysslar med ska vara så nyttigt men det hindrar frigörelse från schizofrenin.
Det kan vara en sådan avspänning att verkligen bli intresserad av någonting.