Paranoia...

Mer
19 år 4 månader sedan #7341 av Geta
Svar från Geta i ämnet Paranoia...
Litet narcissism måste man säkert ha. Men
för mycket blir oerhört påfrestande för
omgivningen.
Att acceptera att man lider av mental sjukdom
kan kännas förödmjukande. En del av vården
kan upplevas som klart förnedrande. Det kan
bli en knäck på narcissimen.
Omnipotens led jag litet av tidigare. Jag trodde
att jag kunde klara vad som helst om jag bara
ansträngde mig litet mera. Det var väldigt
nedslående när inte så var fallet.
Handlar det inte mycket om att man är så rädd
för att inte bli älskad.
  • no_trust
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7343 av no_trust
Svar från no_trust i ämnet Paranoia...
ok...de märks att jag behöver läsa mer. omnipotens å grejer ... vet inte vad det betyder heh.
Mer
19 år 4 månader sedan #7346 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Paranoia...
Hej no_trust!

Vanföreställningar kan nog fungera på båda sätten... att man täker högt om sig själv... kanske för att skydda sig mot att man egenligen inte tycker att man duger... och att man känner sig värdelös... och att alla andra också tycker illa om en... tror att alltsammans egentligen bottnar i en osäkerhet om man duger som man är... alltså i en dålig själv bild och lågt självförtroende...

Är man verkligen trygg i sig själv behöver man nog varken vara bättre än någon annan eller rädd för andra människor... men det är nog få förunnat att verkligen få vara trygga i sig själva...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7359 av
Svar från i ämnet Paranoia...
Hej Isa-lise


jo jag vet vad du menar...undrade bara eftersom jag personligen tar illa vid mej då vissa kan tycka att man ser sej själv som speciell å grejer...vilket jag absolut inte gör..Jag förstår att vissa har det så, men i mitt fall så e det som du säger- dåligt självförtroende... men de är ju så...har man mer eller mindre psykiska besvär, så får man alltid förklara sej på nåt sätt...i alla fall har jag fått göra det, och dom flesta förstår inte och tar det på fel sätt...
Mer
19 år 4 månader sedan #7390 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Paranoia...
Det är nog så... man får förklara sig... för det är svårt för andra att förstå nått som de själva inte har gått igenom... därför är det så bra med Viska och RSMH... ger kamratstöd... stöd från folk som faktiskt förstår...

Om viktökning.... en del av det man går upp under medicinering är nog vatten som binds i kroppen... men sen blir man hungrig också på en del mediciner... och då kan man ju påverka vad man äter... undvika fet mat...

Äta mycket frukt och grönt... kokt potatis... ris... rent kött... fisk... kyckling... man kan små äta på en stor skål grönsaksstavar hela kvällen utan att gå upp i vikt...

Och inte äta så mycket sötad läsk... pizza... hamburgare... korv... pommes frites... gräddiga såser... chips... choklad... tårta... och andra kaloritäta rätter...

Det är egentligen ganska självklart... men svårt... för suget att äta trots att man redan har ätit dagens alla måltider kan bli starkt... och då är det kanske bäst att inte ha så mycket chips och dyligt hemma...
Mer
19 år 4 månader sedan #7420 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Paranoia...
Hej PSR,

Gillar dock anti-jantelagen...

Du skriver att hybris är definitivt ett skadligt tillstånd... självhävdelse är nog skadligt på det sätt att man struntar i andra och söker bekräftelse på sitt värde i beröm från andra... eller i deras beundran... i det går man miste om en verklig dialog och ett verkligt möte...

Finns kärlek i jante-lagen och i att förminska sig själv?... knappast, tror jag... snarare även det en sorts knepig egoism... i att passa in in i normen... i att inte sticka ut... eller vara annorlunda... trygghet i mängden... i att inte vara nått speciellt... däremot mitt i... med... den man inte mobbar...

Tycker olikheterna är det som gör oss intressanta... att varje människa är unik... och speciell... att varje människa har unika gåvor... något som bara han eller hon kan ge till mänskligheten... och därför faktiskt behövs och är viktig här...

Inte omnipotent... men behövd.... inte allsmäktig... men värdefull...