Persona

Mer
16 år 3 månader sedan #106387 av Sylviaplath
Persona skapades av Sylviaplath
Har just sett Persona. Gillade den. Tror det var Alva (Bibi Andersson) som var den dem som till sist kom ur relationen någotsånär mentalt hel.
Mer
16 år 3 månader sedan #106397 av aspie
Svar från aspie i ämnet Persona
Tack att du påminde om filmen. Jag såg den för årtionden sen och borde nog titta på nytt. Den var en bra film, jag kommer ihåg jättemycket av den, trots att jag var så ung att jag inte riktigt förstod allt vad den handlade om. Med större livserfarenhet ser man filmen på ett annorlunda sätt.
Mer
16 år 3 månader sedan #106471 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Persona
Har inte sett den ännu. Ingmar Bergmans film Såsom i en spegel handlar om en läkarfru, som drabbas av schizofreni. Det är visst en av de första filmerna, som ger en rättvis bild av sjukdomen. Den är omnämnd i boken Surviving schizophrenia.
Mer
16 år 3 månader sedan #106521 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Persona
Tack för tipset Admin. Kanske blir min film imorgon...
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106533 av Ready
Svar från Ready i ämnet Persona

Sylviaplath skrev: Har just sett Persona. Gillade den. Tror det var Alva (Bibi Andersson) som var den dem som till sist kom ur relationen någotsånär mentalt hel.


Den är bra, fast jag störde mig på att Liv Ullman inte pratade i filmen, jag tycker hon är bättre än Bibi. Jag tror det finns en Bergman film som heter Saraband som jag tycker är bra.