Vanvettets kurer

Mer
14 år 6 månader sedan #253388 av mopa
Vanvettets kurer skapades av mopa
Köpte en bok som heter...Vanvettets kurer...av Tord Ajanki..en bok om de olika behandlingar som används under dom senaste 200 åren. Jag ryste när jag läste om dom grymma behandlingarna 8O .
Enlit boken myntades begreppet schizofreni 1911 av schweiziske psykiatrikern Eugen Bleuer.

Efter att ha läst boken är jag tacksam att jag lever nu. Jag rekomenderar boken, mycke intressant.
Mer
14 år 6 månader sedan #253389 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vanvettets kurer
Lobotomi var väl populärt i vårt nazi-anstrukna land. Sossarna var ju inne på det här med "rashygien", en kvarleva som avskaffades först på sjuttiotalet. En stor skam för Sverige.
Mer
14 år 6 månader sedan #253390 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanvettets kurer
Den boken finns på mitt bibliotek.
Detta bara att vi kan diskutera via internet är ett stort
framsteg.
Mer
14 år 6 månader sedan #253393 av mopa
Svar från mopa i ämnet Vanvettets kurer

Fantasio skrev: Lobotomi var väl populärt i vårt nazi-anstrukna land. Sossarna var ju inne på det här med "rashygien", en kvarleva som avskaffades först på sjuttiotalet. En stor skam för Sverige.

Ja, enlit boken kunde en läkare lobotomera 5,6 patienter i rad, enda bedövningen var elschocker.
Mer
14 år 6 månader sedan #253501 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanvettets kurer
Jag har läst boken och den var mycket bra. Jag lånade boken på biblioteket. Författaren Tord Ajanki har visst tidigare också jobbat inom psykiatrin.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 6 månader sedan #253508 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vanvettets kurer

Fantasio skrev: Lobotomi var väl populärt i vårt nazi-anstrukna land. Sossarna var ju inne på det här med "rashygien", en kvarleva som avskaffades först på sjuttiotalet. En stor skam för Sverige.


Det var inte enbart sossarna som hade eutanasi-stuket, även övriga partier var inne på detta. På trettio-talet var det vanligt bland de högre utbildade att tänka i dessa banor. Moderaterna hette ju då höger-partiet, och hade ofta en anknytning till tyskland.

Vars är världen på väg?