Stephen Kings bästa böcker

Mer
12 år 7 månader sedan #430962 av Ready
Är det någon som kan tipsa om en bra Stephen King bok. Jag har naturligtvis läst "Det" som jag tror är en av hans bästa böcker. Jag har också läst "Drömfångare", den var rätt okej. Jag har märkt att det är bra att läsa Stephen King när man är deprimerad.
Mer
12 år 7 månader sedan #430971 av Geta
Svar från Geta i ämnet Stephen Kings bästa böcker
Har tyvärr inte läst hans böcker men min mamma gjorde det medan hon levde.
Mer
12 år 7 månader sedan #430991 av Fantasio
Jag läste hans böcker innan jag blev sjuk. Jag gillade de korta historierna. Han skrev en bok/berättelse som kan ha hetat "Maratonmarschen". Den tyckte jag var väldigt bra. Lida är en annan höjdare, även som film.
Mer
12 år 7 månader sedan #435052 av generaliserad
Jag har läst ett 15-tal böcker av King, så långt ifrån alla som en bekant till mig har gjort. Han började redan i tidig barndom att läsa dessa böcker.

Ja, Maratonmarschen var bra tycker jag också. Det mörka tornet är en serie av böcker som är bra ( men akta er för första delen, det börjar egentligen på riktigt först i 2:an ). Jag har dom 2 sista delarna ännu kvar ( ja, nu ska det väl ha kommit ännu en uppföljare till själva huvudserien, men den vill jag helst inte veta titeln på innan jag läst klart dom andra ).

Mitt problem med King är att han ofta är ojämn t.o.m. inom en och samma bok, men det är ju inte alltid så, som tur är. Vissa partier kan vara brillianta medan andra inte är fullt lika bra. En annan bok med King ( under pseudonymen Bachman ) som jag tycker är relativt bra är Vägbygge. Rent allmänt så håller Bachman böckerna en rätt så bra klass tycker jag.

Om man vill läsa en bok av King som inte innehåller så mycket skräck så kan man välja Hjärtan i Atlantis, men den kan säkert vara otäck ändå, minns inte riktig även fast jag läst den och jag tyckte den var ok. Filmen är ju lite krypande hursomhelst.

Jag har märkt att det är bra att läsa Stephen King när man är deprimerad.


Det tror jag också, ready. Han verkar vara så hygglig King tycker jag, hans värme lyser väl säkert igenom i hans böcker också. Det håller jag med dig om att den har många fina sidor. Han beskriver barnens relationer så fint tycker jag.
Mer
12 år 7 månader sedan #435053 av Jesus/magnus
dean r koontz

är en annan bra författare

John 8:31-32.
Mer
12 år 7 månader sedan #435097 av Wellton
Jag har läst väldigt många böcker av King. Håller faktiskt på och löser "The Shining" ("Varsel" heter den på svenska) just nu.
Den bästa boken jag har läst av honom är "Köplust". Den är en riktig höjdare. "Christine" är också väldigt bra. Den har jag läst både på svenska och originalspråket. Jag kan rekommendera att läsa hans böcker på just originalspråket om man kan engelska. Det ger ett lyft och en extra dimension åt hela berättelsen. Vissa finurligheter i språket är som förståeligt svåröversatta och kommer fram i sin fulla prakt när man läser dom på engelska.
Rent generellt så kan jag säga att han äldre böcker är bättre än de nya.