Ny självhjälpsbok - Coping with Schizophrenia

Mer
10 år 3 månader sedan #640451 av Admin1
Nackdelen med de flesta självhjälpsböckerna om schizofreni är att de handlar inte så mycket om självhjälpsråd. Utan beskriver mest sjukdomen och vården, men i och för sig det kan vara bra det också att veta vilken medicin och vård som är bäst. Jag undrar om inte Viskas Upp till Kamp! innehåller mest självhjälpsråd egentligen.
Mer
10 år 1 månad sedan #649154 av Admin1
Har börjat läsa denna bok igen och här är några intressanta saker:

Avslappningsövningar rekommenderas för att minska kroppsliga spänningar och ångest. Bästa avslappningen är övningar där musklerna både spänns och avslappnas växelvis.

Andningsövningar är mest effektivt mot hög ångest och är också bra när man snabbt vill lugna ner sig. Sänker blodtryck och stress. Men om man andas fel och i övre del av bröstet så kan ångesten öka istället för att minska.

Vissa rekommenderar avslappningsövningar och andningsövningar 2 gånger dagligen för att man skall bli mycket lugnare under dagen.

Familjeterapi är viktigt om anhöriga kritiserar negativa symptom som lättja för då kan sjukdomen försämras. Det är viktigt också för psykiatrin att bedöma anhörigas psykiska hälsa och eget behov av vård. Anhöriga kan må dåligt bl.a på grund sina vårdinsatser.

För anhöriga till personer med schizofreni finns en bok Family Work for Schizophrenia skriven av två psykologer och en psykiater, men råd och tips.

En av fyra med psykisk sjukdom har skulder, så hjälp med hantera sina skulder kan vara viktig att få.
Mer
10 år 1 månad sedan #649159 av Geta
Har fått sluta umgås med en vän för hon ansåg att jag var lat.
Hon begärde att jag skulle göra hennes arbete. Hon anser att
alla runt henne är så lata. Själv får hon aldrig ändan ur vagnen.

Nu har systern till en annan vän hittat på att jag ska utföra hemtjänstens
arbete så att de ska kunna spara pengar. Jag klarar knappt att sköta mitt
eget hem.
Mer
10 år 1 månad sedan #649213 av Admin1
2/3 av risken för hjärtattack orsakas av rökning och högt kolesterol.

Övervikt är lika vanligt vid schizofreni, som hos normalpersoner i England, men vid schizofreni har man mer bukfetma, som är farligare.

15 % har diabetes, men bipolära och de med depressioner kan ha ännu mer diabetes. Antipsykotika orsakar en mindre del av diabetes utan andra faktorer inverkar. Det har varit känt i 100 år att schizofreni ger en ökad risk för diabetes och långt innan antipsykotikan kom.

Benskörhet kan vara ett ökande problem vid schizofreni på grund av rökning, brist på , motion, fel kost och antipsykotika som höjer prolaktin. Vid benskörhet får man lättare benbrott.

Dåliga tänder kan öka risken för hjärtattack och stroke.

Rökning förkortar livet med 10 år. I England röker 60 % av de med schizofreni jämfört med 20 % av normal befolkningen.

En diet med mättat fett och mycket socker ger sämre resultat för sjukdomen än en diet på fisk och mat från havet rikt på omega-3.

Nu har jag läst ut boken och den kan rekommenderas.
Mer
10 år 1 månad sedan #649308 av Ready
Admin,

Har du skrivit en recension på sajten?
Mer
10 år 1 månad sedan #649432 av Admin1
Recensionen av boken kommer snart.