Vilka behandlingar har egentligen effekt?

Mer
15 år 8 månader sedan #141987 av Nissegossen
ja, men jag berättar bara vad jag känner! Starkt eller inte, så känner och tänker jag så...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #142013 av Inwatto
Det är sant att KBT kan förändra ens känsloliv och diktera hur man ska tänka, men man har hela tiden kontroll över läget. Du borde pröva själv så kommer du nog inte att jämföra det med omskolningsläger i Kina. Man byter ut bristfälliga "tänk" mot bättre. Det innebär en personlighetsförändring till det bättre, även om skillnaden för omgivningen inte är så stor.

Personligheten eller "jaget" ändras ju också med mediciner, ECT och i längden även av vanlig terapi. Minst effekt (och även risk för försämring) har vanlig terapi för den som lider av schizofreni enligt min erfarenhet.

Antipsykotika kan lägga ett "lock på" känslolivet så att vanföreställningar konserveras istället för läkes. Därför bör man trappa ut sådan medicin mycket försiktigt, det får ta månader att bli av med. Annars ger sådan medicin effekt mot positiva symptom men det är tvivelaktigt om de hjälper mot negativa.

Familjeutbildning kan ge omgivningen runt den med diagnos en chans att veta hur de ska behandla denne så att inte familjen förvärrar situationen. Det har hjälpt mig genom att inte få så mycket negativ kritik och annat oförstånd från familjemedlemmar som har stor känslomässig betydelse.

Effekten av ECT går över på ett par månader. Bara bra för att bryta ett akut tillstånd.

I längden funkar den behandling bäst som passar var man befinner sig i livet, eller det som är rätt "timing". KBT funkar t ex inte alltid. Jag fick medicinera i tre år innan jag var redo för 6 månaders KBTerapi. Hade jag satts i terapi-stolen tidigare hade jag inte förespråkat KBT idag, är min övertygelse.

Prata inte med hat i munnen!
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #142014 av aivo
personligen så har meditationen hjälpt mig mest,
KBT hjälpte inget direkt, psykodynamiska gav mest bara ventilation
av tankar..
Mer
15 år 8 månader sedan #142026 av Geta
Antipsykotika
antidepressiva
dynamisk psykoterapi
zenmeditation
Viska
Mer
15 år 8 månader sedan #142051 av Admin1
Antipsykotika halverar risken för att drabbas av psykos vid schizofreni och en psykos kan komma varannat år. Medicinerar man noggrannt blir effekten ännu bättre och man drabbas av psykos bara vart fjärde år. 70 % får otillräcklig effekt av antipsykotika, så bättre antipsykotika behövs.

Antidepressiva har effekt mot depression och ångest samt kanske också mot negativa symptom.

Sömnmedicin är viktiga för att man skall kunna sova tillräckligt och därmed förebygga att hamna i psykos.

KBT skall ge ungefär samma effekt, som antipsykotika mot återfall i psykos och symptom. En viktig behandling och särskilt om man har besvär av symptom.

Familjeutbildning kan halvera risken för återfall om man redan använder antipsykotika.

Patientutbildning kan minska symptom och återfall, men ger ingen jätteeffekt. Viktigt är att få lära sig att hantera stress för stress kan utlösa psykoser.

Personligt ombud. Jätteviktigt om man är nyinsjuknad. Verkar aktiverande och minskar inläggning på sjukhus med 80 %.

Sysselsättning. Viktigt verkar också kunna minska inläggningarna med 80 %.
Mer
3 år 7 månader sedan #1283884 av IngeF
Har man alvorlige psykiatriske diagnoser, så bør psykodynamisk terapi unngås.