Hjälp! Sluta medicinera på ett säkert sätt

  • Anonyman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #147199 av Anonyman
Jag blev nyligen inlagd då jag slutade med medicinen.
Emellertid vill jag inte ta medicinen.
Jag tror inte det är hälsosamt att ta så mycket mediciner som jag gör. Dessutom märker jag störst effekt av det antidepressiva läkemedlet jag tar, men knappast någon egentlig förbättring av neuroleptikan. Det är möjligt att jag i efterhand tycker att mina problem var inbillade men det känns som att jag borde och skulle kunna klara mig utan neuroleptika.

Hur slutar man ta medicinen på ett säkert sätt? Min tanke är att skriva ner en lista på symptomen jag har haft - och om de återvänder omedelbart ta medicinen igen. Dessutom tänker jag inte avbryta behandlingen tvärt utan succesivt trappa ner den.

Tips uppskattas. :)
Mer
15 år 8 månader sedan #147205 av Nissegossen
Trappa inte ned på egen hand utan via läkarkontakt!

Tycker du skall ta kontakt med behandlande läkare!

Det kan ju vara så att din dos eller medicin inte har tillräcklig verkan på dig.
Det finns ju många sorter att välja på och du kan få pröva en medicin som biter på sjukdomen.

Tycker faktiskt att du skall prata med din läkare och vara helt öppen.

Det här löser sig säkerligen...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #147209 av Geta
Symtom på psykos kan visa sig först efter 6-8 månader
efter utsättning av antipsykotika och då är det inte säkert
att det är man själv som märker eller förstår det.
Det kan gå så sakta att man glider in i psykos.
Mer
15 år 8 månader sedan #147212 av AnnKatarin
Nä, trappa inte ner själv som sagt var.
Kan man få biverkningar av medicinen om man har gått ner mkt i vikt? Jag håller på att känna mig nära psykos. Har gått ner 20 kg på 4 1/2 månad. Förlåt att jag kapade din tråd!
Mer
15 år 8 månader sedan #147214 av Geta
Ett par gånger har jag blivit psykotisk efter att ha gått ner
mycket i vikt under kort tid.
Det måste bli en väldig omställning kemiskt att dra ner på
mineraler,vitaminer och andra ämnen vid hastig viktnedgång.
Mer
15 år 8 månader sedan #147216 av Nissegossen

AnnKatarin skrev: Nä, trappa inte ner själv som sagt var.
Kan man få biverkningar av medicinen om man har gått ner mkt i vikt? Jag håller på att känna mig nära psykos. Har gått ner 20 kg på 4 1/2 månad. Förlåt att jag kapade din tråd!


Vid ätstörningar och viktnedgång så borde det ju vara en större verkan från medicinen och att du då inte skulle vara i närheten av en psykos! prata med behandlnde läkare och nämn viktminskningen!

Du bör om du är prepsykotisk ta extra medicin i stället för att ta den dos du tar nu! Se till att du får sova tillräckligt mycket! Sömnen är A och O när man börjar känna att man är på väg till en psykos! Ta och droga ned dig några nätter framöver så går nog det att du känner dig psykotisk över!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum