Hjälp! Sluta medicinera på ett säkert sätt

Mer
15 år 8 månader sedan #147235 av Admin1
Avråder starkt från att sluta med neuroleptika på egenhand. 90 % misslyckas och får ofta efter en tid tvångsvård och börja med medicinen igen. Dessutom innebär varje psykos en risk för försämring och det tar allt längre tid att återhämta sig och må bra igen. Särskilt svårt är det att avsluta behandling med Leponex för slutar man tvårt kan en psykos snabbt flamma upp.
  • Anonyman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #147257 av Anonyman
Svar från Anonyman i ämnet Hjälp! Sluta medicinera på ett säkert sätt

Nissegossen skrev: Trappa inte ned på egen hand utan via läkarkontakt!

Tycker du skall ta kontakt med behandlande läkare!

Det kan ju vara så att din dos eller medicin inte har tillräcklig verkan på dig.
Det finns ju många sorter att välja på och du kan få pröva en medicin som biter på sjukdomen.

Tycker faktiskt att du skall prata med din läkare och vara helt öppen.

Det här löser sig säkerligen...


Ok.
Vad jag menade med dåligt resultat av neuroleptika är att symptomen, t.ex. paranoian och den extrema ångesten och de mörka tankarna, inte försvann förräns jag fick en antidepressiv medicin.
Nu är jag ju ingen psykiater men borde inte det tyda på att problemet kanske inte är psykotiskt, egentligen?
Mer
15 år 8 månader sedan #147267 av Nissegossen
Det kan ju vara så att du är bipolär, och inte psykos benägen egentligen och du då har fått antidepp medicin för din ångest. Men antipsykotika är nog det som biter bäst på paranoian!

Mycket värt att bli kvitt ångesten, men i det är nog antidepp bara en krycka.

Det bästa vore nog om du gick rakt igenom ångesten, för då blir du totalt fri från ångest. Men, det är inte så lätt! Jag vet det och det är svårt nog ändå, men om du skulle må som sämst bestämma dig när de tankar kommer om att; om du inte gör så.....
Mer behöver man inte förrän man tänker vilket man är rädd och har ångest för, då ställer man själv upp vad det värsta scenariot och undviker till varje pris det och man gör som rösterna(Tankarna) säger.

Gå inte på det att de skall ha dig själv eller någon annan som gisslan!

Utmana det och säg OK! gör vad ni vill för nu slutar jag såsom varande gisslan! Jag har insett att ingenting händer överhuvudtaget på en själv eller alla andra närstående de har tagit som gisslan inom dig!

De kan aldrig mer ge mig ångest!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #147277 av LEA
Jag känner igen mig. Vill också väldigt gärna sluta med antipsykos
medecinen. Jag tror att den har skapat problemen i hjärnan. Det tror
jag är bevisat att medecinen gör hjärnan känsligare. Jag kände mig inte
så psykotisk innan jag började med den för 6 år sen som jag blir nu när jag försöker sluta. Min strategi för att sluta är att trappa ut löjligt långsamt. Och tänkte även börja i terapi förhoppningsvis. Lycka till! Men det är nog bra att prata öppet med en läkare, det gör jag och han vill faktiskt samarbeta med mig. Men man behöver nog lite tur att hitta en bra läkare.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 8 månader sedan #147279 av Jocke
Problemet är att jag är under LPT.
Berättar jag om min plan finns risken att jag inte blir utskriven.
Då kan läkaren hävda att jag inte har sjukdomsinsikt,
att jag måste fortsätta vara inlagd.
Det vill jag inte..

Jag håller med dig, antipsykotisk medicin är farlig.
Den förstör hjärnan, gör det svårt att tänka och eliminerar
naturliga tankar.

Vars är världen på väg?
  • Anonyman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #147280 av Anonyman
Svar från Anonyman i ämnet Hjälp! Sluta medicinera på ett säkert sätt

Nissegossen skrev: Gå inte på det att de skall ha dig själv eller någon annan som gisslan!


"Emancipate yourself from mental slavery"
- Bob Marley :lol: