Varför Haldol?

Mer
15 år 1 månad sedan #190796 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Varför Haldol?
Min sambo har 12 mg Haldol om dagen och det verkar fungera för honom...
Mer
15 år 1 månad sedan #190833 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför Haldol?
Visst var det bättre förr inom psykiatrin, Nissegossen? :lol:
Mer
15 år 1 månad sedan #190904 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Varför Haldol?
Haldol i mindre doser ger inte lika mycket biverkning, men kan ändå vara väldigt "potent" mot en del psykossymtom.
Haldol var den första neuroleptikan jag fick, då i 2mg dos och jag märkte en förbättring redan efter ett par dagar, så för mig har Haldol var en befrielse.
Nu har jag inte Haldol längre förvisso, men som jag sagt till psyk OM jag skulle bli sjuk igen och dom måste ge mig nått annat än Abilify och Seroquel, så får det gärna bli Haldol för jag vet att den fungerar på mig och är mer snabbverkande.

Visst en del får väldigt mycket biverkningar av de gamla medicinerna, men de nya ger också biverkningar!
Risperdal tex, den gick jag upp 10 kg på under 3 månader och fick bröstmjöksproduktion, sen vägrade jag ta den och fick gå tillbaka till Haldol som i låg dos hos mig "bara" ger lite stelhet och något darriga händer.
Många nyare neuroleptika ger/bidrar till viktuppgång, vilket i sig är en stor risk på lång sikt. Blir man överviktigt sliter det på kroppen och ökar risk för diabetes och hjärtsjukdomar.

Så...det var kanske inte bättre förr, men det är inte så himmla bra nu heller.
Mer
15 år 1 månad sedan #190906 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför Haldol?

Geta skrev: Visst var det bättre förr inom psykiatrin, Nissegossen? :lol:


Om nu doserna hade varit överkomliga, så vill jag säga, att vad gäller aktiviteter, så var den kliniken outstanding, jag hamnade i och med sektoriseringen 1980 på en helt annan klinik och där fanns inget utav den gemenskapen. Jag försökte förtvivlat, men jag var tvungen att tillhöra den nya kliniken. Jag tillhörde egentligen den nya kliniken tills Lillhagen lades ned och flyttade till östra och jag hör numera till en öppenvårds mottagning som också har en psykos avdelning, men inte på östra utan vid Munkebäcksmotet. Däremot skulle jag drabbas av en akut psykos tror jag att det är östra som gäller

Som sagt jag har aldrig senare varit med om en så väl fungerande psykosvård och bemötandet upplevde jag att patienter och personal var jämställda och att vi patienter hade en hel del att säga till om hur vi ville ha det. Det var samarbete som gällde. Initiativet ´till IFS kom genom den läkaren och övrig personal engagerade sig i föreningen, som numera är rikstäckande och har paraply organisationen Schizofreni förbundet. Jag själv är en av de första medlemmarna och jag har till helt nyligen själv varit fullt aktiv inom föreningen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 månad sedan #191029 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför Haldol?
Under 70-90-talet var Haldol det stora preparatet bland antipsykotika. När nya antipsykotika utprovades så användes alltid Haldol. För ungefär 5 år sedan skedde en omsvängning. Det upptäcktes att Haldol gav mer extrapyramidala biverkningar typ stelhet, darrningar och rastlöshet än t.ex Trilafon. Allt fler började att använda Trilafon istället. Biverkningarna av Haldol uppträder särskilt vid doser över 6,5 mg. Man kan också få depression av högre doser Haldol.

Trilafon har också 20 % bättre antipsykotisk effekt än Haldol. Det gäller också Risperdal och Zyprexa.

Idag används låga doser av Haldol ofta 2-4 mg, men förr gav man oftast 10-20 mg dvs mycket höga doser jämfört med dagens. Nobelpristagaren Arvid Carlsson är kritisk till Haldol, som han anser blockerar dopaminreceptorerna för starkt, vilket ger mer biverkningar än normalt.
Mer
15 år 1 månad sedan #191050 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför Haldol?

Geta skrev: Visst var det bättre förr inom psykiatrin, Nissegossen? :lol:


Ja, på lillhagen fanns då, bibliotek, studie verksamhet, rehab med arbetsträning inom trä och arbets legoverksamhet, och kontor.
Där fanns sjukgymnaster och möjlighet att Gymma, samt en välfungerande sjukhus kyrka, som var aktiv och det gick för det mesta att knacka på dörren, var de upptagna, fick man en tid som man kunde komma på. Jag kände flera av dem innan de började jobba där.Där fanns biokvällar m.m

Saknade allt detta då de lade ner allt vid psykiatrireformen. Vilket himla slöseri med allt som var välfungerande och var självgående. Jag kan inte annat förstå att vi med psykiska sjukdomar var helt oönskade och vi kördes hem till ensamhet och sysslolöshet. Skit gjort av de som bestämde det och dessutom kom det försåtligt och en bit i taget mönstrades allt bort som var mycket bra och fungerande mycket väl, skulle mer än gärna vrida om näsan på de som bestämde att detta skulle ske! :twisted:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum