trillafån

Mer
19 år 1 månad sedan #11696 av Undrande
trillafån skapades av Undrande
Jag skulle vilja veta mer om trilagfon? jag hatr läst men..erfarenheter?
Mer
19 år 1 månad sedan #11710 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet trillafån
Jag har stått på trilafon sedan 1980, förutom en kort tid med Abilify, nu för någon månad sedan.

Till en början hade jag extra pyramidala biverkningar (medicinskt betingad Parkinsonism) som yttrar sig på så sätt att man blir stel, samt inte kan sitta still. Men på det har jag fått lindrigt, så det syns inte på mig.

Jag har en biverkninsmedicin mot biverkningar. Den medicinen heter Akineton, och den har jag stått på sedan 1974. Denna kombination gör att jag klarar vardagen hyfsat.

De flesta skulle nog rekomendera en nyare medicin, men jag är så van vid att ha det som jag har det, att jag helst inte vill byta.

Jag tar en dos i injektionsform var 14;dag, men trilafon finns även i tablettform. Tabletterna går genom levern så det är att föredra injektionsform för min del.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #11714 av Mindy
Svar från Mindy i ämnet trillafån
Jag gick på trilllafon i ett par månader, men aldrig aldrig igen! Hemska medicin. Jag har aldrig har så mycket paranoia och apati som när jag hade den medicinen. Min man fick inte komma i närheten av mig, inte krama mig eller röra mig. (vilket är lite jobbigt när man är nygift...)
Jag sov lite bättre i början, men jag kräktes som en kalv varje morgon/förmiddag, och dessutom hjälpte den inte mot varken röster eller hallucinationer.
Jag mår bättre utan den, trots allt.
min läkare vill ge mig abilify nu, men jag vet inte. ska tänka på saken.
har blivit ganska rädd för mediciner av alla försök....
Mer
19 år 1 månad sedan #11716 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet trillafån
Ja, men det är en intressant medicin, hur kan man få prova den, vilka argument ska man dra fram för att just den ska komma på tal?

Vad jag förstår blir man nämligen ganska glad av den, du är du, men bekymmersfri och med ett smil lite grann..NU var det tydligen inte så för dig mindy, men nissegossen har ju haft den så länge och det verkar fungera bra för honom .

hmhmhm

det e inte jag som ska ha den fö, det är en bekant osf, men--
Mer
19 år 1 månad sedan #11717 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet trillafån
Trillafon är neuroleptika,dvs antipsykotisk medicin.... man tar den inte för att bli glad, utan för att slippa ha hallucinationer, vanföreställningar, paranoia, mm...

Ta ingen medicin i onödan... ta bara det du verkligen behöver... och vad som passar just dig får du bäst genom att beskriva dina symtom för din läkare....
Mer
19 år 1 månad sedan #11727 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet trillafån
Jag har använt Trilafon tidigare och i 10 år cirka. Jag tyckte att Trilafon var OK, men jag tog en väldigt låg dos egentligen. Trilafon avviker från andra gamla antipsykotika geom att den har en ganska kort halveringstid i blodet (ca 9 timmar vs 24 timmar för övriga). Trilafon försvinner därför snabbare ur kroppen än andra antipsykotika (utom Seroquel).

Vad gäller effekt tycker jag att Risperdal har bättre effekt på sömn, ångest och depression. Jag tycker nog därför att Risperdal är lite bättre. faktiskt