Naket utan mediciner

  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #248068 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Naket utan mediciner
Jag kunde känna att jag inte var så omtyckt av vissa och då började jag tro på deras sätt att se på mig. Om de tyckte jag var si eller så så kunde jag känna det och började tycka att jag var dålig pga det. Tex antydde en man att jag snackar skit och det gjorde jag väl på ett sätt, men jag började tro på att jag var en dålig människa bara för att han tyckte det. Det var så jag menade.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #248071 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Naket utan mediciner
Röster kan bekräfta det sätt man ser på sig själv tex. Om man tycker att man är dålig och röster säger att man är det så tror man ju på dem. Om man inte tycker man är dålig och rösterna säger att man är det så tror man ju inte på dem.
Mer
14 år 7 månader sedan #248074 av Erica
Svar från Erica i ämnet Naket utan mediciner
Jaha då förstår jag, tack :) strax innan psykosen var det en kille som sa till mig att jag lika gärna skulle ha tagit mitt liv när jag var 15 och funderade på att begå självmord. detta för att jag var en sådan dålig människa och sedan i psykosen så sa rösten hur elak och ond jag hade varit mot folk och det slutade med att jag tyckte att jag förtjänade att dö.

Det är jobbigt när rösterna forsätter säga något. Först tyckte jag inte att jag var så mycket ondare än andra men efter att rösterna hade tjatat på mig och berättat varför de tyckte så, så började jag faktiskt bli ganska övertygad om det jag också.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #248077 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Naket utan mediciner
Jag förstår. Vad jobbigt. Men jag tror inte du är hemskare än någon annan. Alla har vi våra lik i garderoben! Det är bara det att vi med psykoser lättare fastnar i det där negativa tänkandet tror jag. Vi måste förlåta oss själva. Det är det det handlar om. Ingen är enbart ond och man kan ju inte göra något åt det som redan har hänt. Man kan bara förlåta sig själv och gå vidare :)
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #248078 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Naket utan mediciner
Kan tänka mig det är svårt när röster påminner en hela tiden om hur dålig man är...
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #248079 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Naket utan mediciner
Fast du kanske inte hör såna röster längre eller tänker så dåligt om dig själv? Hoppas att du inte gör det! Kram