Medicin Som Minskar I Verkan.

Mer
14 år 4 månader sedan #266027 av Korall
Är det vanligt att medicin som först fungerar bra får sämre verkan efter enbart någon månad? Att läget försämras så pass eller att medicinen helt enkelt kan tappa lite av sin verkan. Talar om antipsykotika nu, närmare bestämt Zyprexa.
Mer
14 år 4 månader sedan #266034 av Drummer
Det kan ibland upplevas att medicinen man börjar med ger en lugnande effekt. Det kan bero på att medicinen ger trötthet som biverkan som kan upplevas lugnande till att börja med. Sedan behöver man höja dosen alltmer för att få samma effekt. Admin kan nog ge dig ett bättre svar kanske. Admin vet bäst om sådant här!
Mer
14 år 4 månader sedan #266038 av Inwatto
Antipsykotika t ex Zyprexa ska man kunna ta i åratal utan att behöva justera dosen nämnvärt. Tänk på att det är två saker som kan påverka resultatet: medicinens inverkan och sjukdomens förlopp. Man kan försämras i sin sjukdom också. Ett specialfall uppstår om man slutar med sin medicinering. Då kan hjärnan bli sämre av att rusa okontrollerat så att när man återupptar medicineringen så har den tappat i effekt.

I ditt fall tror jag det är som Steve säger. Du har vant dig vid medicinen så mycket att du inte märker av effekten längre. Det är ett vanligt nybörjarfel att sluta med medicinen för att man mår så bra att man tror man är frisk.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 4 månader sedan #266163 av Admin1
De som är nyinsjuknade brukar få väldigt bra effekt av antipsykotika, men effekten kan försämras om man får en psykos t.ex pga att man slutar med antipsykotika för man tror att man är frisk. Observera också att Zyprexa främst har effekt på vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar. Vilka symptom upplever du?

Om man glömmer att ta sin medicin så kan symptomen återvända. Du har inte glömt att ta din medicin?
Mer
14 år 4 månader sedan #266171 av Geta
Svar från Geta i ämnet Medicin Som Minskar I Verkan.
Det undrar jag om inte det är en myt att antipsykotikan
inte är så effektiv om man har slutat med den och fått
nya psykoser. Orsaken tror jag är grundsjukdomen.
Det kan vara psykiatrer som försöker skrämmas för att
patienterna snällt ska ta sina mediciner.
Mer
14 år 4 månader sedan #266187 av Fantasio
Bra tänkt, Geta. Så kan det vara...