Ämnesomsättning

Mer
14 år 3 månader sedan #272401 av igelkotten82
Jag har ätit Zyprexa i 3-4 år och ämnesomsättningen är därför kraftigt påverkad. Jag äter nu Invega och har sänkt men går inte ned så mycket i vikt.

Kan Zyprexa eller andra atypiska neuroleptika skada metabolismen permanent, alltså att man har kroniska obalanser? Eller brukar det stabiliseras när man går av neuroleptika? Påverkar eventuell diabetes typ 2 ämnesomsättningen?

Är så orolig att jag kommer vara överviktig resten av mitt liv, visst det finns stimulerande ämnen, främst naturläkemedel, men jag litar inte helhjärtat på dessa.

Kan man kolla upp hur det står till med ämnesomsättningen på vårdcentralen?

Kan tillägga att jag motionerar regelbundet, äter vegetariskt och varken dricker läsk eller äter sötsaker och eventuellt ska sluta med antipsykotika.
Mer
14 år 3 månader sedan #272408 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Ämnesomsättning
Jag har ingen erfarenhet av neuroleptika men en gissning är att metabolismen inte skadas permanent. Jag har själv diabetes typ 2 men har aldrig hört att den påverkar metabolismen. På vårdcentralen kan de kolla metabolismen med hjälp av ett blodprov, det tar ca en vecka att få svar. Om Du har för låg metabolism kanske Du kan få Levaxin. Detta är en medicin som innehåller de ämnen som kroppen själv har för att styra metabolismen.
Mer
14 år 3 månader sedan #272423 av wasp
Svar från wasp i ämnet Ämnesomsättning
Själv har jag ingen erfarenhet av Zyprexa, men hittade en länk som kan vara läsvärd. :!:
sv.wikipedia.org/wiki/Olanzapin#Vikt.C3.B6kning
Mer
14 år 3 månader sedan #272424 av joy
Svar från joy i ämnet ämnesomsättning

Jag gick upp en del, när jag åt zyprexa.
Jag har inte lyckats att gå ner mer än 5 kilo. Och nu är det ett tag sedan jag
började med trilafon, Fick också diabetes.
Men jag har svårt att gå ner.
Ätter mest kokta grönsaker och sovel till middag.Promenera med hunden.
Hjälper dåligt. :)
Mer
14 år 3 månader sedan #272442 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ämnesomsättning
Risken är väl att man får bukfema vilken är en risk
för hälsan. Det brukar följa med när man är stressad
och har ångest när kortisolhormoner ökar.
Mer
14 år 3 månader sedan #272446 av igelkotten82
Svar från igelkotten82 i ämnet Ämnesomsättning
Ja, jag har bukfetma, inte nåt vidare trevligt. Eftersom jag har svår ångest kan alltså bukfetman dels bero på det, eller så blir det svårare att minska?