Ämnesomsättning

Mer
14 år 3 månader sedan #272449 av igelkotten82
Svar från igelkotten82 i ämnet Ämnesomsättning

Tikki skrev: Jag har ingen erfarenhet av neuroleptika men en gissning är att metabolismen inte skadas permanent. Jag har själv diabetes typ 2 men har aldrig hört att den påverkar metabolismen. På vårdcentralen kan de kolla metabolismen med hjälp av ett blodprov, det tar ca en vecka att få svar. Om Du har för låg metabolism kanske Du kan få Levaxin. Detta är en medicin som innehåller de ämnen som kroppen själv har för att styra metabolismen.


Min flickvän äter Levaxin mot giftstruma, det vore ju inte så kul att orsaka någon form av underaktivering/överaktivering av en eventuellt normalt fungerande sköldkörtel, det måste finnas ett annat sätt.

Jag ska ta det där metabolismprovet, tack för tipset.
Mer
14 år 3 månader sedan #272456 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ämnesomsättning
Metabolt syndrom i Aftonbladet[/url:b4oi982a]
Mer
14 år 3 månader sedan #272475 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ämnesomsättning
Risken med Zyprexan som du tidigare använde är nog viktökningen, som den gav dig. Invega har ungefär hälften av Zyprexas viktökning. Abilify ger mindre risk för viktökning än Invega och kan vara ett alternativ. Att viktökning och diabetes blivit sådant problem beror på att vid schizofreni har man störd ämnesomsättning och lättare att få diabetes även utan antipsykotika. Eftersom du inte har schizofreni så är nog din risk mycket mindre. Vid schizofreni rekommenderas årliga kontroller av blodtryck, blodsocker och blodfetter om man använder antipsykotika med risk för viktökning.