Hur bra/dåligt är Fontex?

Mer
18 år 11 månader sedan #15857 av maskrosman
Hej på er.
Jag träffade en psykiater förra veckan, för första gången i mitt liv. Inbillar mig att han har bättre koll/erfarenhet än de flesta på vårdcentraler och dylikt. Hur som helst skrev han ut ett recept på Fontex.
Är det bra? Tillhör inte Fontex en äldre typ av mediciner med ännu fler biverkningar än de nyare ssri osv??
Någon med positiv erfarenhet??

Vet i katten om jag har lust att ligga och skaka, alternativt i panik springa av bussar, med panikångest som jag gjorde med Zoloften i början.

mvh
m-m
Mer
18 år 11 månader sedan #15858 av Malin
Svar från Malin i ämnet Hur bra/dåligt är Fontex?
jag åt fontex (eller fluoxetin) förut och fick inga jobbiga biverkningar alls av den. iofs fick jag endel andra medeciner insatta samtidigt som jag fick lite jobbiga biverkningar av, men jag tror ingen av dom berodde på fontexen.
och det va heller inga problem när jag slutade med den. jag slutade tvärt, utan min läkares vetskap och trappade inte ner eller så och det gick bra det med...
men det är ju så personligt hur man reagerar på ett läkemedel, men mår du dåligt och din läkare tror fontex skulle hjälpa dig, så varför inte testa?
Mer
18 år 11 månader sedan #15859 av maskrosman
Hej Malin. tack för svaret.
Jo jag funderar också på om det inte är värt ett försök. Men, jag är ofta väldigt skeptiskt inställd till mediciner. En slags skräck eller misstänksamhet, antar jag. Jag får för mig att jag kommer bli helt knäpp av mediciner. Svårt att släppa kontrollen...
Psykiatern pratade jag med i cirka 10-15 minuter. Min tanke är - hur i hela världen kan han veta vad jag behöver efter så kort tid?. Han kan ju omöjligt veta vart mitt problem ligger efter så kort tid. Har liksom inte lust att vara någon slags försökskanin.

mvh
m-m
Mer
18 år 11 månader sedan #15862 av maskrosman
hehe, ja det kanske man skulle kunna säga...
Mer
18 år 11 månader sedan #15886 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur bra/dåligt är Fontex?
Fontex var det första SSRI som kom och egentligen anses alla SSRI likvärdiga vad gäller effekt. Fontex kännetecknas av att det har lång halveringstid och att det kan störa eller interagera med vissa andra läkemedel. Den långa halveringstiden är dock en fördel när man avslutar behandlingen eftersom man slipper att hålla på och trappa ner dosen.

Jag skulle våga använda Fontex, men preperatet kan vara olämpligt om man använder många andra läkemedel eller om man går ofta till läkare för att få olika läkemedel. Idag får de flesta Citalopram eller Cipramil eftersom det är väldigt billigt och det interagerar heller inte som Fontex med en mängd andra läkemedel
Mer
18 år 11 månader sedan #16019 av maskrosman
Tack admin. Är Fontex dyrare alltså? Finns det, vad du vet, några fördelar med ex Fontex i jämförelse med de nyare som du nämnde?

Jag äter f n inga andra mediciner, så just det problemet behöver jag inte grubbla över i nuläget.

mvh
maskis