Zopiklon

Mer
18 år 9 månader sedan #20509 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zopiklon
Jag tror inte beroenderisken är så stor med Imovane. För bensodiazepiner har jag läst att risken är 1 % dvs ganska låg egentligen. Med beroende så menar man att man tar högre doser än läkaren föreskrivit. Det är inte samma sak som att få obehag när man slutar att ta sin Imovane - det kallas för utsättningssymptom.

Geta,

Förr tog jag alltid sömmedicin (Propavan) när jag använde Trilafon. Jag bytte sedan till Risperdal och jag upptäckte av en slump att jag sov då lika bra utan sömnmedicin. Jag har därför slutat med sömnmedicinen och jag har klarat mig utan i drygt ett år nu och jag sover extremt bra faktiskt.

Som One skriver finns det vissa antidepressiva och även Propavan som inte är beroendeframkallande och kan användas som sömnmedel. Remeron är ett av de nyare antidepressiva som ibland används för sömnen också.
Mer
18 år 8 månader sedan #20520 av flisan
Svar från flisan i ämnet Zopiklon
Hej!
Det är inte så att jag tagit mer Imovane än vad läkare förskrivit. Men jag tycker att 15mg till natten är ganska mycket.
Förut hade jag 7, 5 mg. Det var när jag förökte trappa ut dem i höstas (tog det långsamt) som jag kände att det blev jättesvårt. Fast det fanns andra bidragande orsaker till att jag mådde så dåligt. Under hösten fick jag högre dos av Imovane men hade ändå svårt med sömnen. Men tillslut började jag sova något bättre. Nu är det sådär. Somnar inte så lätt med Imovane men inte alls utan.
Jag kanske kan försöka trappa ned men jag känner mig inte tillräckligt stabil än. Vet att jag säkert skulle kunna få "byta" Imovane mot ngt annat, men detta skulle säkert också ge beroende. Jag menar inga mediciner är ju egentligen så himla bra. Det är lite som pest eller kolera. I alla fall tycker jag det. Men det är klart att man ska äta medicin, tex antidepressiva om man är deprimerad, det kan ju vara livsviktigt. Men man önskar ju att man skulle klara sig utan medicin.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20531 av
Svar från i ämnet Zopiklon
Om man undantar sömntabletter ger nästan varje medicin en ny medicin pga att ngn biverkning blir så obehaglig.
Mer
8 år 9 månader sedan #756893 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet zopiklon
Alla biverkningar bör rapporteras.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #756904 av memphis
Svar från memphis i ämnet zopiklon
om man inte lägger sig direkt utan fortsätter vara vaken kan det bli allt möjligt som syns. jag har sett otroliga mönster som flyter i luften, väldigt vackert var de
Mer
8 år 9 månader sedan #756914 av memphis
Svar från memphis i ämnet zopiklon
nej, jag tror du gör rätt i att inte säga något om det. det är ju en bra medicin om man har insomningsbesvär. jag har den i perioder. det säger oftast bara klonk så sover jag.