Zopiklon

Mer
18 år 11 månader sedan #17307 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Zopiklon
Det fungerar inte på mig. Först fick jag 7,5 mg Imovane och därefter 15 mg men jag fick ingen effekt alls mer än metallsmak i munnen dagen efter. Sömnen var helt opåverkad, eller rättare sagt, sömnen som aldrig infann sig! Nu tar jag Flunitrazepam 2 mg ihop med Zyprexa och det sover jag bra på. Stilnoct + Propavan hjälpte mig inte heller. Tror att jag är "svår" när det gäller mediciner så det har nog med det att göra. De flesta blir hjälpta av dessa preparat.

/A
Mer
18 år 11 månader sedan #17321 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zopiklon
Jag tror ärligt talat att jag är beroende av imovane. Tar 15 mg till natten, annars kan jag inte sova. har ätit dem i ett par år. Känner också sug efter dem. Det är illa, men annars sover jag inte. Och då mår jag ju mycket sämre.
Mer
18 år 9 månader sedan #20473 av Geta
Svar från Geta i ämnet Zopiklon
Har tagit zopiklon sedan oktober. Tycker
att jag går som i en dimma. Går den
medicinen verkligen ihop med risperdal.
För inte så länge sedan stod det i tidningarna
att den medicinen var beroendeframkallande.
Kunde inte sluta med den då jag fick
vanföreställningar.
Ska snart till läkare och ska fråga om det inte
finns något annat alternativ som är bättre.
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #20474 av kgu
Svar från kgu i ämnet Zopiklon
Jag hade imovane i ett halvår och den hjälpte mig bra. Den hjälpte mig bättre än stilnoct. Imovane är ett klart narkotikaklassat preparat,och är väldigt beroendeframkallande. Jag tycker att Imovane hjälper mig bättre mot ångest än vad stesolid gör. Men det är ju farligt att ta imovane på dagtid särskilt om man kör bil,så det alternativet går inte.
Mer
18 år 9 månader sedan #20477 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zopiklon
Usch, det är hemskt att imovane är beroendeframkallande. Men jag mår jättedåligt när jag försökt sluta med den. Men jag vet att det inte är bra att vara beroende av den heller.
Vad ska man göra?
Känns som det är det enda som hjälper för att jag ska sova. Har i och för sig inte provat något annat, förutom propavan för länge sedan men den fick jag hemska myrkrypningar av.
Men det är väl så att alla sömnmediciner/ ångestdämpande som verkligen hjälper är beroendeframkallande, eller?
/flisan
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #20478 av One
Svar från One i ämnet Zopiklon
Imovane funkar inget vidare på mig, somnar helt enkelt inte (vilket väl är meningen?). För övrigt har jag haft upplevelser av att stå bredvid mig själv (alltså inte varit inne i min egen kropp!) när jag har tagit Imovane. Någon beroendeeffekt kände jag aldrig av; vi är ju alla olika på det planet.

Och ja; min erfarenhet är att de ångestdämpande som verkligen fungerar som detsamma är narkotikaklassade. Alltså samtliga benzodiasepiner plus då de "nya" Imovane, Stilnoct och Sonata som i början lanserades som icke-beroendeframkallande.
Men som sagt; risken för att verkligen bli beroende varierar från person till person :( , men man kan aldrig veta i förväg. Har man benägenheten till beroende kan man bli detta även vid normaldosering, alltså det behöver inte alls vara fråga om överdosering och missbruk.

Om du upplever ett beroende av Imovane bör du sluta med dem. Och precis som Admin skriver ovan bör detta ske genom långsam nertrappning. Det lär nog bli svårt med sömnen i början men efter någon månad har nog det värsta lagt sig.
I värsta fall, om du inte skulle sova alls, får du väl försöka med någon annan medicin. Det finns bl a äldre anti-depressiva (Saroten och Mianserin) som numera brukar användas som sömnmedicin. Snacka med din läkare!