Hur snabbt kommer effekten?

Mer
18 år 10 månader sedan #18040 av Admin1
Hur snabbt kommer effekten av antipsykotika för dig? Tidigare har man sagt att det tar 2 veckor innan man börjar få någon effekt, men nu hävdar en ny undersökning att effekten mot psykos börjar redan komma inom 24 timmar.

Själv tror jag det stämmer att effekten börjar redan inom 24 timmar. Mot paranoia, hotande högljudda hörselhallucinationer och vanföreställningar kom effekten nog så snabbt. Det som tog lång tid för mig att bli kvitt var hörselhallucinationer och särskilt de som är som viskningar när det är lugnt och stilla.
Mer
18 år 10 månader sedan #18041 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur snabbt kommer effekten?
För någon månad sedan hade jag en psykos med
vanföreställningar.
Jag lyckades hålla det för mig själv utan att agera
ut det.
Frivilligt sökte jag vård.
Vid intagningen på kvällen fick jag injektion Ciscordinol.
På morgonen efter tyckte jag att mina vanföreställnings-
tankar var borta. Alltså mindre än 24 timmar senare.
Sedan fick jag fortsätta med min vanliga medicinering-
Risperdal och Zopiklon.
Orsaken till psykosen var sömnbrist.
De konstiga tankar jag hade är nu borta.
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18048 av Axons
Svar från Axons i ämnet Hur snabbt kommer effekten?
Jag har aldrig fått någon positiv effekt av antipsykotika. Har testat de flesta. Tar ändå Risperdal nu så att alla blir nöjda och glada.
Mer
18 år 10 månader sedan #18052 av Isa-Alise
Jag får effekt på psykotisk ångest inom 24 timmar... viss effekt på paranoia och röster inom 4 dygn... och full effekt på 6 veckor... vid en effektiv dos av neuropleptika som Risperdal eller dopamin stabilisator som Abilify....

På neuroleptika där biverkningar begränsar dosen blir effekten bara partiell lindring... detta på Seroquel... som lämnade kvar vissa symtom även vid lång tids användning av en mycket låg dos...

På starkt lugnande neuroleptika som Theralen eller Nozinan kommer effekten på psykotisk ångest och stark paranoia redan inom ett par timmar efter man tagit tabletten... snabbare med injektion eller flytande medicin...

Effekt på hörselhallucinationer kanske aldrig blir full... det finns lite kvar ändå med medicinering, som kommer fram vid trötthet eller påfrestningar... men medicinen hjälper mot störande, starka negativa hallucinationer...

Så är det för mig...
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18065 av Axons
Svar från Axons i ämnet Hur snabbt kommer effekten?
Ni som får en positiv effekt av antipsykotika, kan det vara en placeboeffekt som ni känner eller är jag helt ute och cyklar?
Mer
18 år 10 månader sedan #18067 av Isa-Alise
För mig är det en verklig effekt... jag var utan mediciner hela hösten pga biverkningar... det var ett helvete med stark paranoia och röster... nu är det mycket bättre med medicin...

Jag hade förlorat större delen av min tillvaro om jag inte kunnat börja medicinera igen... jag är oerhört tacksam för att ha fått en medicin som jag tål och som hjälper mig...