Hur snabbt kommer effekten?

  • Theman
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18109 av Theman
Svar från Theman i ämnet Hur snabbt kommer effekten?

Orvar skrev: Jag har aldrig fått någon positiv effekt av antipsykotika. Har testat de flesta. Tar ändå Risperdal nu så att alla blir nöjda och glada.


Varför slutar du inte i smyg?

Du verkar ju egentligen helt frisk, du blir kär, gillar att vara på krogen o sociala, du gnäller inte över fria fantasier osv..

Det e ju en sinnesfilt...
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18111 av Axons
Svar från Axons i ämnet Hur snabbt kommer effekten?

Theman skrev:

Orvar skrev: Jag har aldrig fått någon positiv effekt av antipsykotika. Har testat de flesta. Tar ändå Risperdal nu så att alla blir nöjda och glada.


Varför slutar du inte i smyg?

Du verkar ju egentligen helt frisk, du blir kär, gillar att vara på krogen o sociala, du gnäller inte över fria fantasier osv..

Det e ju en sinnesfilt...

Jag vill inte sluta med min medicin för att dels tycker alla som jag känner att det måste ju vara bra att ta medicin när man är sjuk dels så märker min läkare direkt om jag har slutat med medicinen.
  • Theman
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18139 av Theman
Svar från Theman i ämnet Hur snabbt kommer effekten?

Orvar skrev: Jag vill inte sluta med min medicin för att dels tycker alla som jag känner att det måste ju vara bra att ta medicin när man är sjuk dels så märker min läkare direkt om jag har slutat med medicinen.


hmm

att det måste ju vara bra att ta medicin när man är sjuk


Måste det det? Men bör inte medicinen då fungera, göra en friskare?

Det verkar tyvärr som om många läkare är helt bekväma med att bara ordinera personlighetsförändrande antipsykotika till personer som bör ta itu med saker och komma vidare istället för att gömma sinnet i medicinapati.

Nu är det som sagt indiviuduellt, men jag ser det som man slänger en matta över "den du är", ibland är det ju bra, är du helt ute och cyklar så behövs det kanske en brandmatta, men när du småspånar kanske det är bättre att bara "ta sig i kragen", som är så omöjligt när det är kris.
Mer
18 år 10 månader sedan #18180 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur snabbt kommer effekten?

Orvar skrev: Ni som får en positiv effekt av antipsykotika, kan det vara en placeboeffekt som ni känner eller är jag helt ute och cyklar?


Det är vetenskapligt bevisat att antipsykotika har effekt på positiva symptom och återfall i psykos. Man har jämfört med placebo faktiskt och det finns en riktig effekt. Jag har för mig att i genomsnitt minskar symptomen med 30-40 %, men det varierar mycket från person till person. En grupp får knappt någon effekt men de brukar svara på Leponex istället oftast. Däremot är det lite osäkrare om antipsykotika har effekt på negativa symptom och kognitiva symptom. Nyare antipsykotika har effekt på ångest och depression också.

Jag tyckte att Isa-Alises beskrivningen av symptomlindring stämmer ganska bra överens med mina egna erfarenheter.
Mer
18 år 10 månader sedan #18263 av Isa-Alise

Theman skrev:

Orvar skrev: Jag vill inte sluta med min medicin för att dels tycker alla som jag känner att det måste ju vara bra att ta medicin när man är sjuk dels så märker min läkare direkt om jag har slutat med medicinen.


hmm

att det måste ju vara bra att ta medicin när man är sjuk


Måste det det? Men bör inte medicinen då fungera, göra en friskare?

Det verkar tyvärr som om många läkare är helt bekväma med att bara ordinera personlighetsförändrande antipsykotika till personer som bör ta itu med saker och komma vidare istället för att gömma sinnet i medicinapati.

Nu är det som sagt indiviuduellt, men jag ser det som man slänger en matta över "den du är", ibland är det ju bra, är du helt ute och cyklar så behövs det kanske en brandmatta, men när du småspånar kanske det är bättre att bara "ta sig i kragen", som är så omöjligt när det är kris.


Man ska nog inte ta mediciner i onödan... det är bra att i samråd med läkaren pröva att minska och sluta med medicinen efter en tid av att ha mått bra...

Jag har dock prövat att sluta så många gånger med samma resultat - återinsjuknande - att jag inte vill minska eller sluta på länge... det är för jobbigt att bli psykotisk...