Zeldox

Mer
19 år 11 månader sedan #1298 av Nicke
Zeldox skapades av Nicke
Hej!

I likhet med "ihopsatt" har jag kännt ångestkänslor, kroppsoro och vanlig oro när jag ätit Zeldox. Detta verkar vara individuellt. När jag åt Zyprexa kände jag svällningskänslor. Något som är trist med neuroleptika är att det alltid finns någon form av biverkning begravd i medicinen. Förhoppningsvis kommer det någon ny medicin mot schizofreni utan jobbiga biverkningar. Jag har hört att nobelpristagaren Arvid Carlsson har en sådan medicin på gång. Hoppas att man kan börja använda den snart!
Mer
19 år 11 månader sedan #1302 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

Antipsykotika kan som biverkan ge akatisi eller myrkrypningar, som kan vara svår att skilja från ångesttillstånd. Dessutom har många med schizofreni problem med olika typer av ångesttillstånd.

Om ångesten är framkallad av läkemedlet, som t.ex. Zeldox i ditt fall brukar man försöka med att sänka dosen. (Du kan ju prata med din läkare). De flesta läkemedelsbiverkningar är beroende av dosen dvs lägre dos - mindre biverkningar. Ett annat alternativ är att behandla ångesten med ångestdämpande läkemedel.

Snart (troligen denna månad) kommer ett nytt antipsykotikum Abilify, som verkar på ett lite annat sätt. Tyvärr, så kan de ge akatisi vid vissa doser. Men det påminner starkt i verkningsmekanism om de läkemedel, som Arvid Carlsson har på gång dvs dopaminstabiliserare.

Till sommaren tänkte jag göra en intervju med Arvid Carlsson och höra hur det går med hans dopaminstabiliserare.

Ett tips. Förra året kom en undersökning, som indikerade att de som hade akatisi hade järnbrist. Du kunde ju kolla upp blodvärdet på din vårdcentral, så det inte är blodbrist du har.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1305 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Zeldox
tycker inte om Zeldox, det gör en trött på ett obehagligt och okontrollerat sätt.
  • Lennart
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1306 av Lennart
Svar från Lennart i ämnet Zeldox
Mediciner som påverkar dopaminet på ett eller annat sätt har väl funnits ganska länge nu och det finns väl ingen som vet om det har med schizofreni att göra. Det finns ju personer som har tagit sådan medicin i decennier utan att ha blivit bättre.

Jag tycker att man har testat dopaminteorin tillräckligt länge nu. Är det inte dags för någon ny teori, eller vad säger ni?

mvh Lennart
Mer
19 år 11 månader sedan #1311 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

Dopaminteorin är nog dominerande fortfarande och giltig, men när man diskuterar den glöms en viktig sak och det är att bara 30 % får full effekt.
20 % får ingen effekt och 50 % får partiell effekt. Det betyder att det kan finnas utrymme för minst en teori till. Se denna föreläsning, som kan ses med RealPlayer:
www.mentalhealth.ucla.edu/cgi-bi ... gr021119jl

Leponex är det preparat, som ger bäst effekt och det kännetecknas att det binds svagt till dopaminreceptorn och dessutom att det mer än andra antipsykotika verkar på andra neurotransmittorer.

Jag tror det angelägnaste nu inom läkemedelsforskningen är att försöka utröna vilka andra transmittorer som kan påverka schizofrenin. Intressant är påverkan av dopamin-1-receptorn, som tros vara involverad i kognition. Den antipsykotiska effekten är främst förknippad till dopamin-2 receptorn.

Admin
  • Lennart
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1314 av Lennart
Svar från Lennart i ämnet Zeldox
Tack för länken mycket intressant. Han som höll föredraget verkade övertygad om att dopaminet var inblandat vid schizofreni. Han trodde också mycket på läkemedlet aripiprazol, men det verkar ju inte ge så bra effekt enligt de som har testat det.

Själv har jag inte fått någon effekt av någon medicin :(

/Lennart