Zeldox

Mer
19 år 11 månader sedan #1615 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Zeldox
Jag gick också upp mycket i vikt av risperdal. Jag vägde över 80 kg som högst. Men sedan gick jag ner till under 70. Antagligen för att jag fick ny medicin (leponex) och/eller att jag började ta promenader. Jag tycker du ska prova att gå ut och gå minst en gång om dagen, ca 40-60 minuters promenader. Det gör att man sover bättre och så känner man sig i mycket bättre skick. Admin har skrivit flera ggr att det är nyttigt med promenader.
Mer
19 år 10 månader sedan #1628 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

Senaste tre dagarna har jag promenerat 2 timmar i solskenet och jag känner mig mycket piggare än av 1 timmes promenad. Det vore intressant att pröva hur man känner sig efter en 3-4 timmars promenad.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1638 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Zeldox
när jag gick över från Leponoex till seroquel försvann 20 kg övervikt.
vet inte om det berodde på att jag inte blev lika dåsig av seroquelen och orkade ut och röra på mig, men jag är oerhört glad.
Har tyvärr läst några rader någonstans om att de har prövat att ge seroquel till schizofrena med väldigt våldsamma tendenser och fått positiva reslutat.
Bra för dem, men jag vill inte att folk ska tro att jag är våldsam, om de nu skulle kunna misstänka det eftersom jag får just seroquel.
De kan ju inte veta att jag fick det innan.

men de undersökningarna är inte färdiga ännu.
Kanske vet Admin mer?
Mer
19 år 10 månader sedan #1642 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej, Tryskey!

Snygga bilder förresten du visar i Galleriet. Gillade dem verkligen.

Studien på Seroquel vid aggressivitet i samband med akutintagning var lite preliminär, så det är nog inte fullständigt bevisat ännu. Jag tror de flesta psykiatriker inte känner till studien, så det är nog ingen som kopplar Seroquel till aggressivitet. I hela världen är det 1 miljon, som fått Seroquel. Det är ett ganska stort preparat i USA och England, där det funnits länge.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ressivitet

Men det finns andra tecken på att nya atypiska antipsykotika minskar våldsbenägenheten. Den nya typen av atypiska antipsykotika t.ex. Zyprexa, Seroquel, Risperdal mfl förefaller att reducera våld med 70 % hos personer med schizofreni, som behandlas i öppenvård enligt en ny amerikansk studie.
www.viska.se/index.php/nyheter/8 ... ska-valdet

Psykiatrikerna brukar ju ibland i media skylla våldet på att vi inte tar medicinen.
Nu kan vi säga att psykiatrikerna skriver mest ut gamla billiga antipsykotika, som ökar våldsrisken med 200 %, så samhället får skylla sig själv.

:snopen :vissel
Mer
19 år 10 månader sedan #1853 av Maran
Svar från Maran i ämnet Zeldox
Vad beror det på om man får hallucinationer och röster i huvudet av medicinerna om man inte har så mkt av det annars??
Har även fått en förändrad verklighetsuppfattning av medicinerna som sitter i fortfarande.Även av Hash och alkohol.Äter inte mediciner eller tar droger nu men mår ännu sämre. :(
Oftast har jag mått bättre dem första dagarna av en ny medicin men sedan har det alltid slagit över helt åt andra hållet så det blivit mkt värre än innan medicinen intogs.Sedan sitter alla sådana bieffekter kvar hos mig fast jag slutat ta medicinerna och fast det gått flera år..Vad kan detta bero på??
Mer
19 år 10 månader sedan #1871 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

I boken "Surviving schizophrenia" så sägs att 5 % försämras av antipsykotika, men jag har inte sett denna siffra nämnts i någon annan bok. Jag frågade den kliniske farmakologen Mikael Hoffman om det i en intervju som finns på denna sajt och han trodde att en eventuell försämring kan bero på att för hög dos användes.
Förr användes höga doser, som kan ge depression och extrapyramidala biverkningar.

Ungefär 5-6 % av befolkningen bryter ner läkemedel långsamt. Det innebär att de kan bli överdoserade av normaldoser. Det kan vara så att du tillhör den gruppen och att det kan vara därför att du reagerar som du gör. Förmågan att bryta ner läkemedel kan numera mätas via gentest av blodprov.

Admin