Abilify

Mer
19 år 11 månader sedan #1596 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Hej!

Tardiv dyskinesi dvs ofrivilliga rörelser, som kommer efter en längre tids behandling är ett allvarligt problem och skälet till varför man är restriktiv med behandling med antipsykotika. Nyligen har det kommit data från USA, som hävdar att användning av de nya dyra antipsykotika, som Risperdal, Zyprexa mfl har minskat tardiv dyskinesi med 90 %, vilket är positivt.
www.viska.se/index.php/nyheter/3 ... tioner/430

Om man får tecken på tardiv dyskinesi när man tar ett gammalt antipsykotiskt medel, som Haldol, så kan man byta till ett nytt preparat, som t.ex. Seroquel. Får man TD av det så återstår endast Leponex.

Det finns vissa bevis för att vitamin E kan förebygga att tardiv dyskinesi försämras. Problemet är att vitamin E inte går att skriva på recept med rabatt, eftersom vitaminer är icke-rabatterade, men jag tycker att Landstingen borde stå för kostnaden då, eftersom det är en allvarlig läkemedelsbiverkan.

Idagens läge är man inte längre strandsatt om man inte kan använda antipsykotika, för det finns ju andra effektiva behandlingar, som kognitiv beteendeterapi och patientutbildning, som båda ger effekt.

Idag har Dagens Nyheter en artikel om Abilify, där en kille som fått medlet intervjuas:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp ? ... 565&maNo=0

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1602 av erco
Svar från erco i ämnet Abilify
hej. Abilify verkar vara en bra medecin men den fin inte i norge det är synd.
Mer
19 år 11 månader sedan #1603 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Hej, Erco!

Abilify kommer nog mycket snart till Norge liksom till Sverige. I Sverige har man ganska länge kunnat få den efter speciellt tillstånd för varje enskild patient. Jag är nästan säker på att samma möjlighet också finns i Norge.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1669 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet hallå igen
Hallå igen!
Inrtessant artikel i DN, tack för länken.

Jag har en dos på 8 mg Haldol /dag.

Några grava biverkningar har jag ej, men jag har en slags orolighet i fötterna. Det kommer när jag försöker sitta still (ex se TV) eller när jag ska sova. Det försvinner dock när jag är uppe och går.

MVH /silverseven
Mer
19 år 10 månader sedan #1682 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Hej, silverseven!

Din biverkan av Haldol är troligen akatisi eller som det ibland kallas sittångest dvs oförmåga att sitta still. Det brukar man ofta behandla genom att sänka dosen. Du kan ju diskutera det med din läkare.

Den dos av Haldol, som har bevisad effekt är 3,5-7,5 mg, när man går över 7,5 mg ökar risken för extrapyramidala biverkningar t.ex. akatisi. Här i Sverige används ganska ofta Haldol i dosen 2-4 mg/dag även om den inte är 100 % bevisad ännu.
För ett år sedan kom en studie att de som har akatisi har järnbrist (blodbrist), så du kan ju be att de kollar ditt blodvärde också.

Abilify har också tendens att ge akatisi vid vissa doser verkar det som.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1763 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Hej!

Enligt ett pressmeddelande har Abilify blivit godkänt i EU igår. Här är ett utdrag av meddelandet:

"ABILIFY har förmågan att effektivt dämpa funktionshindrande symptom vid schizofreni såsom känslan att vara förföljd, höra röster eller se saker som inte är verkliga. ABILIFY kan också förbättra patientens förmåga till initiativ och har en antidepressiv effekt. Dessutom har det nya läkemedlet visat sig ge färre biverkningar, såsom motoriska störningar, trötthet, viktökning och hormonstörningar jämfört med dagens schizofreniläkemedel.

- Gemensamt för de patienter som jag har behandlat med aripiprazol är att de har fått bra effekt av sin medicinering och biverkningarna har på sikt varit få. Som exempel kan jag nämna en patient med diagnosen schizofreni sedan 20 år som efter några veckors behandling blev aktivare, mer social och tog mer kontakt med sina anhöriga, säger Eija Maahr chefsöverläkare och klinisk prövare vid psykiatriska mottagningen på Falköpings sjukhus. "

Läs hela pressmeddelandet här:
www.bms.se/Mallar/standardmall.aspx?SidID=13112

Admin