Mediciner

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23964 av
Svar från i ämnet Mediciner
Det rätta vore snarare att ersätta 90% av fängelseplstserna med psykvård.

Begår man brott utan absolut behov är man sjukt girig.
Mer
18 år 3 månader sedan #30209 av Anki
Svar från Anki i ämnet Mediciner
Får Risperdal Consta på injektion var 14:e dag, 25 mg. Hur stor dos motsvarar detta per dag? Tacksam för svar....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30215 av
Svar från i ämnet Mediciner

Admin1 skrev: Jag har läst att den dyraste psykiatriska vården är rättspsykiatrisk vård. Det kan vara en orsak till att man vill ersätta 90 % av dagens rättspsykiatriska vård med fängelse.

Tror inte kriminalvården för brottslingar är så mycket billigare, har inga siffror att jämföra med men logiken säger att så är fallet. Personaltätheten lär vara liknande, förvisso med skiftande kompetens men gott nog för uppgiften.
Mer
18 år 3 månader sedan #30231 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mediciner
Gäst! Grejen är ju att rättspsyk får kommunen betala, precis som all annan psykvård.

Jag har sagt det förut att om staten bekostar vårdplatserna på rättspsyk så går det inte ut över övrig psykiatrisk vård.
För fängelsevistelse betalar kriminal vården och för den notan betalar staten.

Jag har sagt detta förut också. Låt domstolen döma ut ett tidsbestämt straff i samtliga fall. Är patienten sjuk skall patienten ha sjukhusvård tills han är frisk är patienten frisk skall han sitta i fängelse tills tiden är utmätt.
Sedan skall han släppas fri.
Å andra sidan är patienten sjuk när strafftiden är slut, skall han sitta på rättspsyk tills han är frisk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30237 av
Svar från i ämnet Mediciner
Vet inte riktigt, men det känns lite som vi blir kemiskt lobotomerade för vissa relativt små problem ,medans de som har riktiga störningar och bevisligen mördar männinskor för olika skäl förtjänar detta mer...