Mediciner

Mer
18 år 7 månader sedan #21447 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mediciner
Även om nya antipsykotika är dyra så utgör de en liten och nästan försumbar del av kostnaden för schizofreni. Den stora samhällskostnaden idag är sjukskrivning och förtidspensioner - 74 %. Om samhället vill spara pengar så gäller det att ordna arbeten åt fler än idag. Nya och dyra antipsykotika rekommenderas idag till nyinsjuknade (trots att de är dyrare) eftersom behandlingsresultatet verkar bli bättre och fler tar sina mediciner.
Mer
18 år 6 månader sedan #22705 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Mediciner
Om medicinen ger biverkningar som man inte står ut med slutar man att ta den, och återinsjuknar... om medicinen är bra, med lite eller inga biverkningar så fortsätter man att ta den och håller sig friskare.... varje dag som man inte är inlagd på sjukhus sparar tusentals kronor...

Vad kostar en vårdplats per dygn för samhället idag? Hur många dagar utan vård behövs för att de nya preparaten ska löna sig? Jag gissar att en vårdplats kostar minst tre tusen per dygn...

Detsamma kan sägas om andra bra insatser som träffpunkter, föreningar osv... om de sparar in ett enda vårddygn har de lönat sig...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23924 av
Svar från i ämnet vårdplats kostnad.
Barn och ungdomspsykiatriska kliniken avd 40 i Linköping kostar runt 8500kr/dygn och jag låg inlagd i 8 månader där så jag kostade samhället: 2040000kr
Mer
18 år 6 månader sedan #23925 av Geta
Svar från Geta i ämnet Mediciner
Men vad var alternativet?
En höftledsoperation eller att byta klaffar
i hjärtat kostar också pengar.
Mer
18 år 6 månader sedan #23939 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mediciner
Jag har läst att den dyraste psykiatriska vården är rättspsykiatrisk vård. Det kan vara en orsak till att man vill ersätta 90 % av dagens rättspsykiatriska vård med fängelse.
Mer
18 år 6 månader sedan #23957 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mediciner
1 vårdplats på rättspsyk kostar lika mycket som 15 vanliga psykiatriska vård platser!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum