Hypomani

  • /Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23255 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet Iktorivil
Hej,
Jag ber om ursäkt, men det jag säger grundar sig på vad jag hittade på <!-- w --> www.fass.se <!-- w -->.
Där står det att Iktorivil är en antiepileptisk medicin, vilket inte ioch för sig utesluter att den även kan vara lugnande, vad vet jag.
Jag är inte expert.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #23257 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hypomani
Det är ingen fara Sofie. Det är ju inte lätt att veta. Dock går det att se i FASS att den är narkotikaklassad. Ja i första hand är Iktorivil en antiepileptisk medicin antagligen för dess muskelavslappnande effekt, men den har också som så många andra bensodiazepiner en ångestdämpande effekt och används därför mycket inom psykiatrin även som det. /A
Mer
18 år 5 månader sedan #26717 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Hypomani

Gäst skrev: Hypoman är detsamma som påtänd. Ungefär.

Och pyroman är att tända på.
(Förlåt, kunde inte låta bli)
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26721 av One
Svar från One i ämnet Hypomani

Aspergergirl skrev: Det är ingen fara Sofie. Det är ju inte lätt att veta. Dock går det att se i FASS att den är narkotikaklassad. Ja i första hand är Iktorivil en antiepileptisk medicin antagligen för dess muskelavslappnande effekt, men den har också som så många andra bensodiazepiner en ångestdämpande effekt och används därför mycket inom psykiatrin även som det. /A

Alltså, Iktorivil har inget med benzo att göra. Det är anti-epileptika. Vilket i många fall används som sk stämningstabiliserande. Andra mediciner som används i samma syften är t ex Lamictal.

Sistnämnda fick jag när läkarna hade fått för sig att jag var bipolär. Dock, jag har verkligen epilepsi och är beroende av sådan medicin för att inte få anfall. Men ta mitt ord för "beroende" med en matsked salt; som sagt jag måste ju ha medicinen ifråga.
Jag tycker annars att det är idiotiskt att sätta in läkemedel som inte har relevans för ens sjukfom. Varför skaffa sig mer problem än man redan har? För det är ju tyvärr så, att alla läkemedel som har effekt också har sina biverkningar. När det gäller anti-ep och anti-dep så brukar man bli snustorr i munnen av dem. -Det är väl inte så farligt, resonerar ni. Jo, det är farligt eftersom tänderna är beroende av salivavsöndringen för att förebygga kariesangrepp.

Själv har jag lagat tänder för ungefär 100.000 kr sedan eländet började för 25 år sedan. Och ändå har jag så stora luckor nu i underkäken att jag ev blir tvungen att operera in titanskruvar. Kostnad? 20.000 kr/tand. Men jag kan ev få detta subventionerat via FK. Fast troligtvis inte. Tanter i medelåldern är ingenting man satsar varken energi eller tid på.
Mer
18 år 5 månader sedan #26725 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hypomani
Jo Iktoviril är benso. Jag citerar här ur FASS för läkare under rubriken "Farmakodynamik":" Den aktiva substansen i Iktoviril, klonazepam är ett bensodiazepinderivat." Enligt läkemedelsverket har den narkotikaklass IV: www.mpa.se/lagar/narkotikalkm.shtml /A
Mer
18 år 5 månader sedan #26756 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hypomani
Iktorivil är helt klart ett bensodiazepin men det ger väldigt liten trötthet jämfört med andra bensodiazepiner och därför passar det bra vid medicinering av epilepsi, som sker under lång tid.