Hur lätt kan läkaren ändra medicin-sort?

  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26301 av Erase
Jag undrar om det går att byta ut leponex till abilify, kommer läkaren att hjälpa mig med att byta medicinsorten.
Jag blir så trött av leponexen och vill byta ut den mot abilify, som jag hoppas inte man bli så trött av.
Det är nog nu med all denna trötthet.
Mer
18 år 5 månader sedan #26307 av Q.L
Förklara dig för läkaren o säg att du vill pröva abilify. svårare än så ska det inte vara....

admin1, vilket neuroleptikum ger minst trötthet?
Mer
18 år 5 månader sedan #26315 av Alisa
Det är bara att säga till läkarna hur nuvarande medicinen påverkar dig, att du inte tycker om biverkningar. Själv sa jag att jag gått upp mycket av Zeprexa så bytte som till abilify direkt.
Mer
18 år 5 månader sedan #26344 av Admin1
Det är inte alltid möjligt att byta bort Leponex, därför att Leponex är det preparat som ger bäst antipsykotisk effekt av alla preparat och dessutom brukar Leponex vanligen användas när andra antipsykotika inte haft någon större effekt. Leponex ger ungefär 50 % starkare effekt än andra preparat.

Om man blir väldigt trött av Leponex och det samtidigt inte går att helt sluta med det brukar man ibland sänka dosen av Leponex samtidigt som man lägger till ett annat antipsykotikum som inte ger trötthet som t.ex. Abilify.
Mer
18 år 5 månader sedan #27087 av scannercicret
Svar från scannercicret i ämnet Medicinbyte exempel
Jag har under en lång tid tagit Zeldox, som jag tyckte frätade sönder magen. Där jag försökte lösa problemet med en hel banan, före intaget av Zeldox.

Jag försökte förklara för min läkare att min mage är påväg att fräta sönder. Jo, nog fick jag en tid till att förklara mig. Medan magen han gå sönder på ett ställe. Lägg lillfingret på naveln och spänn ut tummen som hamnar rakt på problemområdet. Där jag först fick flytande medicin mot det, på momangen på usö akutintaget.

När datumet kom att jag skulle byta till Seroqel. Ansåg jag det som säkrats att vara integaen till psykiatrinavdelningen. Medan min psykoatrikontaktpersion sade att jag kunde klara av det lika bra hemma. Men det bar sig inte åt mer än att jag fick en attack på avdelningen. Troligen pågrundav kemijoxet.