viktökning <-> minska symptom

  • JB
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28058 av JB
Blev inte överaskad när jag läste studien i nyhetrna idag.. lider själv av undervikt (man, 175cm 49 kg) och märker att de perioder jag mår bättre går jag upp i vikt och de jag mår sämre tappar jag... har aldrig ätit zyprexa och är väldigt skeptisk till preparatet efter inlägg i läkartidningen(?) till att eli lilly försöker dölja allvarliga biverkningar och gör upp i godo med konsumenter som stämt dom för att slippa att obehagliga sanningar offentliggörs i domstol.
Blev också skepisk när jag såg att de var de själva som gjort studien och deras resultat ju passar dem hand i handske eftersom zyprexa är det preparat som ger mest viktökning... trots detta ligger det i.a.f. i mitt fall mycket i att mina symtom minskar när jag går upp i vikt eller om det är så att jag går upp i vikt när mina symptom minskar.. vet inte riktigt, tål att tänkas på och själv strävar jag ju efter att gå upp ett tiotal kilon... (dock ej allt på magen :) ).
Mer
18 år 5 månader sedan #28065 av Undrande
klart man mår bättre om man äter med god aptit rikligt var dag.

för dig vore ju viktökning eftersträvansvärt.
Mer
18 år 5 månader sedan #28079 av Isa-Alise
Är man så mager som du så mår man inte bra av att gå ned i vikt... det är bättreatt du försöker gå upp lite... det ger mer moståndskarft om du skulle drabbas av en influensa eller något då man äter dåligt ett tag... då behöver man lite att ta av...

Jag tror inte att den artikeln är särskilt seriös, den verkar mest vara ett sätt att förbättra medicinens rykte...

Kraftig viktuppgång påverkar självbilden negativt... och kan göra att man mår sämre...

Om man går upp mycket på en medicin tycker jag att man ska få pröva en annan medicin... den fysiska hälsan är också viktig!!!
Mer
18 år 5 månader sedan #28090 av Khujo2001
Jag är mer rädd för diabetes än att gå upp i vikt har blitt supernojjig för att äta socker. Men diabetesen är kanske kopplad till viktuppgången?
Mer
18 år 5 månader sedan #28098 av Admin1
Jag tror att man får ta studien med en nypa salt även om det finns detaljer som verkar intressanta i den. En ensam studie har heller inte så stort bevisvärde, eftersom det krävs flera olika studier oftast för att verkligen bevisa saker.

Intressant var att det i studien nämndes att de som fick sockerpiller och gick upp i vikt också fick minskade psykossymptom. Viktökning i sig skulle alltså ha en antipsykotisk effekt enligt studien. Samtidigt är det viktigt att minnas att Zeldox som knappt ger någon viktökning har en bevisad antipsykotisk effekt. Leponex och Zyprexa verkar ge bättre antipsykotisk effekt än andra antipsykotika och båda två ger mest viktökning av alla antipsykotika. Så viktökning kanske kan förstärka den antipsykotiska effekten.

Zyprexa ger en ökad risk för diabetes, som inte enbart beror på viktökningen. Om man vill minimera risken för att få diabetes är Risperdal ett bra val.
Mer
18 år 5 månader sedan #28179 av Khujo2001
Men på FASS står det ju att även Risperdal, kan ge diabetes-symptom. Är det mindre risk än med Zyprexa, finns det inget neuroleptika utan denna biverkning/vilket neuroleptika har minst biverkningar?