viktökning <-> minska symptom

Mer
18 år 5 månader sedan #28218 av Admin1
Det är mycket större risk att få diabetes med Zyprexa än med Risperdal. För Zyprexa sägs att risken är 4 gånger högre än normalt medan för Risperdal är risken 1.024 gånger högre än normalt. Det verkar vara nästan 4 gånger större risk att få diabetes av Zyprexa än av Risperdal alltså. Vid schizofreni har man en högre risk att få diabetes även utan antipsykotika.
Mer
18 år 5 månader sedan #28219 av Khujo2001
Är det här något dem kollar kotinuerligt på en under behandlingen, som jag ska träffa min läkare 20 dec, kommer han att ta blodprover o liknande då? han gjorde det när jag började ta Zyprexa.
Mer
18 år 5 månader sedan #28222 av Admin1
Jag tror inte att de kollar blodsockret vid varje besök utan att det gör man nog i bästa fall en gång om året eller om man skulle få symptom på diabetes.
Det var ju bra att han kollade upp blodsockret i början av behandlingen för alla gör nog inte så idag.
Mer
18 år 5 månader sedan #28224 av Nissegossen
Jag oroar mig inte för Diabetes! Jag har för närvarande Trilafontabletter men har stått på olika depåneuroleptika sedan snart 32 år. Till saken hör att min far var diabetiker, alla mina farbröder och fastrar hade det. Flera utav mina kusiner har det, och vad jag vet har ingen av dem någonsin haft någon antipsykotika.

Jag kommer ihåg den tiden när min far kokade glassprutan med tillbehör i en kastrull på spisen för att göra den ren.

Tekniken går framåt och eftersom jag har intresse av att veta, så är jag inte alls orolig för om jag skulle få diabetes.

Det finns hur många nya hjälpmedel som helst för att kolla blodsockret på stan, och många gånger behöver man numera inte ge sig själv sprutor utan det finns tabletter istället som man kan ta.

Oroa er inte, jag tror oron i sig, är värre än om du hade det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28248 av Björn
Svar från Björn i ämnet Hjälp mig!
Jag följer diskussionen om Zyprexa noga här på Viska.
Det är som så att jag har ett rejält problem som gnager mig sönder och samman. Det tär något otroligt på mig.

Jag är bara 25 år, men har två diagnoser; Asperger och OCD ( mkt tunga, grava tvångstankar och ritualtvång).
Jag har haft rejält med problem denna höst.
Jag har haft det körigt i perioder sedan jag var 17. Fick mina diagnoser då.

Till saken hör också att jag är en notorisk tvångsneurotiker med hypokondri och rädsla för sjukdomar.

Jag tar Zyprexa 5 mg. Innan låg jag på 2. 5 mg, men började må så dåligt i somras att jag på eget bevåg valde att få dosen höjd, något min läkare gick med på.

Dessutom tar jag 0.5 mg Iktorivil.
Till natten får jag ta 5 mg Nitrazepam och 10 mg Stiolnoct.
Dessa mediciner har jag också själv bett om efter som jag sover så dåligt. Ofta!

Jag tar Zyprexa för att jag kan bli psykotisk och/eller manisk. Detta riskerar jag särskilt i stressade och krävande situationer.

Det är så nu. Jag läser på folkhögskola och det kräver mycket av mig.
Jag har mycket att studera och göra. Jag tror knappast jag klarar mig utan medicinerna nu. Inte i nuläget i alla fall.

Till saken: jag har läst om Zyprexa och det oroar mig väldigt mycket vad jag hör och läser om dess risk för diabetes.
Min läkare menar att Zyprexa hjälper mig bäst och att Risperdal inte kan hjälpa mig mot mani så bra som Zyprexa. Därför skulle ett medicinbyte inte hjälpa.
Jag vill å andra sidan heller inte få diabetes. :cry:

Jag är smal. 1. 94 m och väger c:a 82 kilo.

Jag har undringar som: är diabetesrisken med Zyprexa dosrelaterad, dvs ju högre dos, desto större risk för diabetes?

Hur bra kan jag förhindra diabetes med promenader?Jag försöker gå 30-60 minuter varje dag och jag snålar med sockret.

Inga snabbar kolhydrater och skräpmat.

Men det är kämpigt, för jag är livrädd för att få sockersjuka.
Nu i veckan ska jag också lämna blodprover. Blir kallad till min läkare efter det, så jag får prata med honom.

Som sagt, det blev långt det här, men jag var tvungen att vädra mina tankar.

Det är Zyprexa som spökar i min hjärna. Jag är så rädd för diabetes och mår ändå så dåligt överlag, att jag egentligen hellre skulle vilja dö än leva med diabetes och de här problemen.

En sista fråga: är den medicindos jag får mycket?

Det är varje kväll kl 18 och 22: 0.5 mg Iktorivil o 5 mg olanzapin (Zyprexa) och kl 22.00 Nitrazepam 5 mg o Stilnoct 10 mg.

Är detta en hög dos av neuroleptika?

Hur hög risk att utveckla diabetes löper jag?

Vad är det bästa jag kan göra om jag måste ta Zyprexa tills vidare, men inte utveckla diabetes?

Vad kan jag göra?


Jag älskar denna siten, för den har hjälpt mig med mina tankar och bekymmer innan, så all hjälp vore jag väldigt tacksam för.

Snälla, hjälp mig!


/mvh Björn
Mer
18 år 5 månader sedan #28257 av Admin1
Jag lyssnade på en föreläsning om schizofreni igår på Internet och där sas att man skulle kontrollera blodsockret innan man började behandlingen med Zyprexa och sedan efter 4 månader. För övrigt räcker det med en kontroll årligen av blodsockret.

Björn,

Om Risperdal inte går att använda, så kanske du kunde fråga läkaren om en låg dos Haldol kunde användas istället för Zyprexa. Haldol ger liten viktuppgång och har mig veterligen ingen risk för diabetes. Haldol anses ha god antipsykotisk effekt.

5 mg Zyprexa är ingen hög dos utan den ligger nog lite lägre än normalt.