D-vitamin

Mer
11 år 1 månad sedan #571023 av Fragile80
D-vitamin skapades av Fragile80
Jag ska börja äta D-vitamin. Hade ett värde på bara 18. Och man ska ligga över 50 om jag fattade rätt.
Hoppas på att bli piggare av D-vitaminen.
Äter ni D-vitamin?
Märkte ni nån skillnad vad gäller tröttheten?

/Fragile
Mer
11 år 1 månad sedan #571065 av krokus
Svar från krokus i ämnet D-vitamin
Äter D-vitamin dagligen. Vet inte om det behövs ätas det dagligen, men det är liksom en vana. Hursomhelst, jag är trött ändå.

Anledningen till att jag började med D-vitamin var för att jag inte ville bli förkyld och tänkte att det kanske skulle hjälpa. Jag frågade min psykiater om man det var farligt att ta D-vitamin dagligen men han sa att det inte var det. Med andra ord så har jag fortsatt med D-vitaminet. Han sa att det till och med kunde vara bra för hjärnan att ta D-vitamin och det lät ju bra :)

Annars kan man ju äta lax och sånt, det är väl mycket D-vitamin i fet fisk?
Mer
11 år 1 månad sedan #571069 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet D-vitamin


Den här har jag börjat med. Har käkat dagligen i ca två månader nu. Jag känner ingen märkbar skillnad.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
11 år 1 månad sedan #571071 av Geta
Svar från Geta i ämnet D-vitamin
Det här tar jag. Kan det vara farligt?
Mer
11 år 1 månad sedan #571074 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet D-vitamin
50 låter också lågt. 75 har jag för mig att man ska upp till.

Fabian testades och vi fick resultatet i julas. Han låg ungefär som du. Sedan dess har han fått tillskott i hög dos. Jag tycker att det snabbt blev en stor förbättring, men inte kanske så mycket tröttheten, utan mest humöret. Han har en bipolär komponent och ligger oftast åt det hypomana, men är mer samlad nu. Även koncentrationsförmåga och socialt intresse har förbättrats.

Vi ska ta nya prover innan sommaren och se hur han ligger. I och med att solen maj-augusti är den bästa d-vitaminkällan (betydligt större källa än fisk och berikade mjölkprodukter) kanske han inte behöver ta tillskott de månaderna.

Även om det "bara" påverkar skelettet och inte psyket alls, är det ju viktigt att åtgärda en brist, men vad jag sett på Fabian och har läst mig till så kan det ha stor effekt för många psykiska symtom.

Bra att du testade och hoppas att du blir lika bra hjälpt som Fabian!
Mer
11 år 1 månad sedan #571090 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet D-vitamin
Geta, D-Vitamin och kalktabletter samverkar och enbart D-vitamin kan förorsaka förkalkning av lungor och njurar. Läs mera om D-vitamin på Wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D samt här på vitaminer och mineraler. www.vitaminsidan.se/vitaminer/d- ... alciferol/ Såvida du inte lider av kalkbrist, vilket ger Engelska sjukan så behöver du nog inte oroa dig för att du i dagens läge får i dig för lite D-vitamin. Du får den nu på vår och sommar genom solskenet samt att det finns i maten såsom Lever, fet fisk och annat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum