D-vitamin

Mer
11 år 1 månad sedan #571112 av Melun
Svar från Melun i ämnet D-vitamin
Solen ger visst D-vitaminer. Så mellan Maj-September kan man vara utan D-vitamintillskott om man är utomhus lite mer.
Mer
11 år 1 månad sedan #571118 av Geta
Svar från Geta i ämnet D-vitamin
Förra våren opererades jag för hudcancer ( skivepitel- inte farligaste sorten). Då sa läkaren att jag ska vara försiktig med sol. Det är därför som jag försöker tillsätta D-vitamin för att inte få benskörhet.
Mer
11 år 1 månad sedan #571165 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet D-vitamin
D-vitamin skall man vara noga med att kolla att man tar normaldos och inte överdoserar. D-vitamin är fettlösligt så det kan man bli överdoserad av, vilket man oftast inte kan bli av andra vattenlösliga vitaminer.

Geta,

Risperdal kan nog öka risken för benskörhet. Du kanske skulle undersöka om vårdcentralen har en benskörhetsmätare dvs en apparat som man sätter foten i och sedan kan de se vilken bentäthet man har - helt smärtfritt.
Mer
11 år 1 månad sedan #571175 av Eos
Svar från Eos i ämnet D-vitamin
Min psykiatriker sa att inom en snar framtid kommer man troligen att medicinera med D vitamin mot psykiska problem. Men självklart ska man mäta nivåerna.
Själv äter jag kortison så jag måste ta tillskott av kalk och vitamin D. Jag har också låga östrogennivåer som gör att jag behöver extra kalk. Samt en annan medicin som gör att jag inte får vara i solen.
Ändå, man måste exponera rätt mkt hud för att få tillräckligt med D vitamin. Det räcker inte med ansikte och armar.
Mer
11 år 1 månad sedan #571319 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet D-vitamin
Östrogen verkar kunna ge visst skydd mot psykoser och man håller på att testa om östrogenets effekt mot psykoser. Det finns en östrogenstimulerare som används mot benskörhet och som inte verkar öka risken för cancer.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... os-kvinnor
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni
Mer
11 år 1 månad sedan #571333 av Eos
Svar från Eos i ämnet D-vitamin
Intressant :)
Det är svårt att få mina läkare att lyssna på mig bara. Rent omöjligt ibland.