Varför viktuppgång

  • Sonja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29906 av Sonja
Varför viktuppgång skapades av Sonja
Varför går man upp i vikt av vissa mediciner? Spelar dosen någon roll?Jag har ätit både Zyprexa (slutade pga viktuppgång) och nu Seroquel och går upp i vikt trots att jag inte äter mera och motionerar regelbundet. :?:
  • /Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29907 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet vikt
Kan det vara så att kroppen samlar på sig vätska när man äter vissa mediciner?

/Sofie
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29918 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Varför viktuppgång
Omständigheterna du lever efter spelar roll.
Om du rör mycket på dig i vardagen, vad du äter, hur mycket du stressar det vill säga samma som för alla andra.
Ofta kanske man får sin medicin i samband med att man är intagen på vård, och då kan man ju inte röra på sig så mycket.
Sedan beror det också på om man kan lägga sig på en teraputisk dos eller ej tror jag.
Det är i alla fall mina teorier.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29919 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Varför viktuppgång
Kontakta Lilly, företaget som tillverkar zyprexa, de har säkert råd hur du ska göra. Jag har en broschyr hemma från dem. Där står det att man ska äta sunt, tre mål om dagen med mycket grönsaker, mycket frukt etc...
Sedan ska man ta dagliga långpromenader, gärna på lunchen.
Mer
18 år 4 månader sedan #29926 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför viktuppgång
Man går inte upp i vikt av alla antipsykotika. Zeldox ger knappt någon viktuppgång alls och Abilify har liten viktuppgång. Leponex och Zyprexa ger den största viktuppgången, medan Seroquel ligger ungefär på halva viktuppgången av Zyprexan.

Varför får man viktuppgång? Förmodligen ökad aptit i kombination med effekt på ämnesomsättningen. Jag har hört talas om att dosen av antipsykotika påverkar viktuppgången.

Dietister kan vara till hjälp för de kan föreslå motion och diet som kan minska risken för viktuppgång.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29934 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Varför viktuppgång
Jag är ingen Läkare, men jag har sett patienter som tar dessa medciner att de går ned efter en tid när de stått på den.