Varför viktuppgång

Mer
18 år 4 månader sedan #29935 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför viktuppgång
I alla fall så stannar viktuppgången upp och
hungern blir normal igen efter en tids
användning av antipsykotika verkar det som.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33765 av
Svar från i ämnet Varför viktuppgång
Att man går upp i vikt av antipsykotika är för att de ökar aptiten, det är inte konstigare än så. Att det känns som man äter som förut är för att man faktiskt inte brukar ha så bra koll på vad man äter. Om ni tänker till baka på hur mycket ni åt till lunch igår tex så svarar det flesta att de åt tills man blev mätt, men man vet ju inte exakt hur mycket man åt. Om ens aptit justeras upp så att man tar en extra bit potatis eller en extra köttbulle per mål så kommer det att leda till viktuppgång så småningom. Detsamma om man tar en extra macka ibland.

Faktiskt ganska fantastiskt hur bra reglerat det är i vanliga fall så att de flesta utan att räkna och väga maten kan hålla vikten år efter år. Det är ett väldigt invecklat system av hormoner som reglerar aptiten. Om man ökar sin motion så följer ofta med, fast då får man ju muskler istället för fett. Alla har väl märkt vilken aptit man kan få om man har ansträngt sig speciellt mycket en dag.

Det man kan göra är att äta vad som känns som lite mindre varje mål. Då håller man vikten. Inte kul dock att känna sig otillfredställd efter varje mål!
mvh Anders
Mer
18 år 2 månader sedan #33782 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Varför viktuppgång
Ställ fram en skål med grönsaksstavar: morötter, gurka, broccolli buketter, och lite färsk frukt, och ät av det när du blir småhungrig mellan målen... låt bli att äta godis, chips, och kakor som har mycket kalorier...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33784 av
Svar från i ämnet Varför viktuppgång
jag fick zyprexa under en period och gick upp ca 7 kilo, gick ner lika snabbt när jag sedan fick sluta med den....
Mer
18 år 1 månad sedan #35731 av frost
Svar från frost i ämnet Varför viktuppgång
jag har gått upp 8 kg av risperdal fast jag tränar minst 2ggr i veckan...