Vilken medicin ska jag välja?

Mer
11 år 2 dagar sedan #580788 av Saari

Richard skrev: Seroquel har jag testat tidiga. Inget hände för utom att jag gick upp i vikt.
Idag har jag utöver min vanliga medicin tagit (Iktorivilen är inte inräknad här):
0,25 mg Halcion
40 mg Stilnoct
1 mg Xanor
1 000 mg Lyrica
4 mg Iktorivil

Stilnoct var bäst!

Nu ska jag sova gott!


Lyrica ska inte doseras över 600mg har jag för mig, och Stilnoct ska egentligen högst vara 20mg. När jag varit inlagd har jag ibland vaknat på natten och fått ytterligare 10mg Stilnoct, men det har varit sällan. Testa dig fram tillsammans med din läkare, det är oklokt att göra det på egen hand, speciellt när det handlar om de mediciner du skriver om.
Mer
11 år 1 dag sedan #580941 av krokus
Richard,

Lyrica på FASS.se
"Dosintervallet är 150-600 mg per dag, uppdelat på två eller tre doseringstillfällen."

Stilnoct på FASS.se
"Dosen bör aldrig överskrida 10 mg."

Var rädd om dig Richard!
Mer
11 år 1 dag sedan #580944 av krokus
Förresten, om du inte kan somna, provat att ta en promenad i rask takt/joggingrunda och sedan slappa lite innan du går och lägger dig. Vad jag menar är, gör dig fysisk utmattad. Det fungerar på en del. Dricker du kaffe eller cola på kvällen? Om du gör det, så försök sluta med det. Att dricka varm mjölk kan hjälpa också.
Mer
11 år 1 dag sedan #581025 av Earlybird
Jag tycker inte att du skall välja någon medicin utan istället försöka dra ner på medicinerna. Du mår bättre och blir piggare då och kanske sover bättre också.
Mer
11 år 1 dag sedan #581049 av Nissegossen

Earlybird skrev: Jag tycker inte att du skall välja någon medicin utan istället försöka dra ner på medicinerna. Du mår bättre och blir piggare då och kanske sover bättre också.

Det där gäller nog alla rent generellt. Detta för att tar man starkare och starkare mediciner, blir man van med en en hel hög med mediciner och de slutar verka pga det.

Att bara ta till medel för att sova på, väldigt sällan, så är de verksamma när man verkligen behöver dem. Det är mitt tips.

Jag är själv mycket restriktiv med just sömnmedel för att kunna ta till något som verkar när jag verkligen behöver det. Så, sätt ut varenda medicin som är till för att sova på och försök jobba dig trött, om inte annat så just för att sova. Människan är gjord för att jobba och ta ut sig så att man får en naturlig trötthet och sover pga det. Du får även bättre kondition och går ned i vikt. På natten när du ligger där och inte kan sova, gå upp, klä på dig och gå runt på stan bara för motionens skull och för att inte ligga och vrida dig på sängen.

Det psyke mår också bra om du får röra på dig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 1 dag sedan #581050 av Richard
Tackar för era svar!

Nu sitter jag här vaken kvart i 4, trots att jag tog 120 mg Theralen igår kväll. Har inte sovit nånting. Gick upp o drack kaffe istället. Ska till doktorn kl. 11 om jag inte ringer återbud för att jag är för trött... :rolleyes: