Antipsykotika ger hjärnvolymsminskning liksom psykos

Mer
10 år 11 månader sedan #582839 av Geta
Jag tror att man har särskild kass problemlösningsförmåga när det gäller social kommunikation vid schizofreni.
Mer
10 år 11 månader sedan #582840 av Admin1
Man talar om socialkognition också och det innefattar socialförmåga. Det amerikanska diagnossystemet DSM kräver nedsatt socialförmåga och arbetsförmåga för schizofrenidiagnos. Det kräver inte WHO-systemet ICD och där får ungefär 10 % till schizofrenidiagnos. Så ungefär 10 % av de med schizofreni har normal social- och arbetsförmåga.
Mer
10 år 11 månader sedan #582847 av Geta
Vad har man då för symtom om man har både god arbetsförmåga och social förmåga vid schizofreni?
Mer
10 år 11 månader sedan #582848 av Admin1
Gissningsvis hade man hallucinationer och vanföreställningar, som svarade bra på antipsykotika och mycket lite av kognitiva och negativa symptom så att det knappt märks.
Mer
10 år 11 månader sedan #582852 av Geta
Om man har bra social förmåga och bra arbetsförmåga utan kognitiva svårigheter då måste väl orsaken till schizofrenin vara en annan än om man har gott om negativa och kognitiva problem.
Mer
10 år 11 månader sedan #582877 av Nissegossen
Vi kanske har lägre hjärnvolym än andra människor, men jag tänker här på vikten av en hjärna hos en person som har Schizofreni. Det är alltså densiteten hos en hjärna med Schizofreni jag är ute efter. Jag tror ju att vi som har Schizofreni har en högre densitet, alltså en högre vikt än hos andra människor med samma hjärnvolym.

Har det gjorts några undersökningar på det? Det skulle vara mycket intressant om det fanns någon sådan studie. Detta för att då skulle hjärnsubstansen vara mer koncentrerad och hur ställer det sig i perspektivet med kortare avstånd mellan synapserna, med påföljd av att signalerna i hjärnan har kortare avstånd sinsemellan och hur påverkar det hastigheten i signalöverföringen?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum