Antipsykotika ger hjärnvolymsminskning liksom psykos

Mer
10 år 11 månader sedan #582821 av Admin1

Kluvjonte skrev: beror väl på vad man gör under psykosen..om man löser "problem" eller inte...jag hade ju psykos under min studietid...fyra år och obehandlad...jag blev smartare och smartare.


Under psykos kan man få väldigt höga tankar om sig själv, som ofta inte är riktigt sanna. Man kan tro att man är väldigt begåvad och smart med insikter som ingen annan. I praktiken har de flesta problem att slutföra studier, men naturligtvis finns det undantag. Problemet med schizofreni är att den varierar väldigt mycket från individ till individ, så det som gäller en person gäller inte nödvändigtvis alla. Ju yngre man är när man får schizofreni så ju större kan problemen bli.
Mer
10 år 11 månader sedan #582826 av Geta
Det är väl helt naturligt att du har spottkörtlar i munnen.
sv.wikipedia.org/wiki/Spottk%C3%B6rtel
Mer
10 år 11 månader sedan #582834 av Geta
Min tandhygienist sa att man har en spottkörtel längst ner i munnen framför framtänderna. Det är därför
som det är så lätt att få tandsten där då det bildas kalk av saliven.
Mer
10 år 11 månader sedan #582835 av Admin1
Att stimulera hjärnan kan säkert vara positivt för hjärncellerna. Motion kan också öka bildningen av nya hjärnceller.
Mer
10 år 11 månader sedan #582836 av Geta
När min schizofreni bröt ut i 20-årsåldern förstod jag att jag kunde bli dement på grund av det.
Då hade jag en massa negativa symtom och ville egentligen ingenting. Ingenting var roligt. Men för att inte bli dement höll jag igång ändå. Jag gick kurser, läste böcker och gjorde resor fast det ofta tog emot. Men att bli dement tyckte skulle bli en skrämmande framtid som jag försökte motverka.
Mer
10 år 11 månader sedan #582837 av Admin1
Jag skulle tro att 80-90 % med schizofreni har viss kognitiv nedsättning och det stämmer ju med att 80 % är förtidspensionärer. De flesta tror att vanföreställningar och röster är det som ger arbetsoförmåga, men det stämmer inte utan det är kognitiva symptom och negativa symptom som utgör huvudhandikappet. Har man dåligt närminne och dålig koncentrationsförmåga samt kass problemlösning är det nog svårt att jobba. Sedan jobbar också hjärnan långsammare, så man blir dessutom långsam.