Däckad på Haldol

Mer
18 år 3 månader sedan #31855 av AmandaS
Förra veckan skrev min läkare ut Citolapram till mig mot depression och samtidigt fick hon idén att höja min Haldol-dos från 1 mg till 2 mg. Jag kan säga att effekten inte lät vänta på sig. Jag har aldrig varit så stenad i hela mitt liv. I fyra dagar sov jag 18-20 timmar per dygn, jag gick bara upp för att äta och gå på toaletten i princip. När jag var vaken gick jag omkring som en vandrande zombie, det var hemskt. Nu har jag på eget bevåg gått ner till 1 mg igen och har lyckats hålla mig vaken hela dagen. Nån annan som har samma erfarenhet av doshöjning på antipsykotika?
Mer
18 år 3 månader sedan #31859 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Däckad på Haldol
Äter också 1 mg Haldol och har i vissa perioder gått upp till 2 mg. Har även varit nere på 0,5 mg och det gick bra en längre tid, men av någon anledning fick jag höja och sedan har jag inte kunnat gå ner igen till 0,5 utan att bli gränspsykotisk.

Reagerar precis som du, sover och känner mig stenad, som om en stor tyngd lades över huvudet och pressade hela kroppen ned mot marken, så känns det.

Har du frågat läkaren varför du måste höja?

En överläkare sa till mig att jag skulle sova mycket bättre om jag gick på 2mg, men jag struntade i hans råd. Det är ändå patienten som bestämmer, vi är deras "kunder" när allt kommer omkring.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31862 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Däckad på Haldol
Ja, läkaren sa att det var för att ge mig mer mental "hud", så att jag blir lite mer motståndskraftig när det gäller motgångar, men tyvärr hade ju doshöjningen enbart negativ effekt. Jag ska träffa läkaren igen i morgon och ta upp saken. Skönt att höra att du också har liknande erfarenhet av Haldol.
Mer
18 år 3 månader sedan #31879 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Däckad på Haldol
När jag började med Risperdal sov jag ganska mycket första veckan, men sedan normaliserades sömnen. Kanske hade det blivit samma sak för dig om du fortsatt med 2 mg Haldol ett par dagar till? 2 mg Haldol anses vara en låg dos och utomlands har jag sett att man använt uppemot 10 mg ofta. Men det kan finnas folk som bryter ner läkemedel långsamt och kan bli överdoserade av normala doser.
Mer
18 år 3 månader sedan #31884 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Däckad på Haldol
Vid för stora neuroleptikadoser blir man lätt trött, och kan sova mycket... tröttheten kan gå över med tiden, men bättre är att sänka dosen om man inte behöver den för att lindra symtom...
  • visan
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31899 av visan
Svar från visan i ämnet haldol
Jag tar haldol bara 1mg och är däckad ändå. Det ställer till problem för mig då jag har familj och måste upp ur sängen klockan sex på morgonen.
Min fundering har varit att det skulle vara akinitonet som gör mig så trött men nu ser jag att det är fler som blir trötta av haldol. Skulle vilja sluta med det men min doktor säger att jag måste ta haldol för att hålla ihop. Om jag får sova så länge jag vill/behöver så blir det minst tolv timmar per natt. Har haft Risperdal med det gjorde mig konstig i skallen, hade som bomull i huvudet hela tiden. Fy fan för pillor.