ny medicin

Mer
18 år 3 månader sedan #32115 av armyknife
ny medicin skapades av armyknife
Jag har under en längre tid tagit Risperdal, men den har i kombination med min övriga medicinering gjort mig väldigt trött och seg. Därför ska jag nu få byta ut den mot antingen Zeldox eller Abilify. Jag får naturligtvis inte välja helt själv, men som jag förstod det kunde jag påverka beslutet med egna åsikter. Således tänkte jag fråga er vad ni har för erfarenheter av dessa mediciner? Visserligen har Risperdalen fått bort många av mina symptom, men tröttheten leder egentligen bara till ångest.

tacksam för svar
Mer
18 år 3 månader sedan #32118 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet ny medicin
Jag äter Zeldox. Tycker den fungerar bra. Den ger inte så mycket i viktökning o är nog mer skonsamare än de andra neuroleptika då de andra kan ge diabetes.

Vissa säger även att den kan ge ångest.... det har jag inte känt utav... men det kan ju vara något att anmärka på då du nämnde din ångest....
Mer
18 år 3 månader sedan #32119 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet ny medicin
Ett tips: Ta Abilify i kombination med Cipralex samt Imovan och ev Nozinan till natten. En utmärkt kombination, tar även bort en del negativa symptom.
Mer
18 år 3 månader sedan #32127 av armyknife
Svar från armyknife i ämnet ny medicin
Tack för svar.

1of3, har du märkt av håravfall (som enligt fass är en biverkning av zeldox?)? Jag vet att det låter lite fåfängt, men jag gillar mitt hår.
Mer
18 år 3 månader sedan #32140 av Anki
Svar från Anki i ämnet Abilify
Hej!

Jag injicerar Risperdal varannan vecka + att jag börjat med Abilify som komplement för att "ta bort avstängdheten" som Risperdal ger. Är symptomfri på Risperdal.
Mer
18 år 3 månader sedan #32153 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ny medicin
Abilify har fördelen av att den sällan ger trötthet utan snarare kan man bli uppiggad av den. De flesta doserar Abilify på morgonen för att den inte skall störa sömnen. Zeldox ger mindre viktuppgång än Abilify, men man måste komma ihåg att ta Zeldox tillsammans med mat, vilket är en liten nackdel.