Påverkar antipsykotika sexlusten?

  • John
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32561 av John
Svar från John i ämnet Påverkar antipsykotika sexlusten?
Min har också försvunnit helt, och jag har risperdal 4mg
Mer
18 år 3 månader sedan #32562 av Admin1
Både antidepressiva och antipsykotika kan påverka sexlusten, men det varierar mellan olika preparat ganska mycket. Jag tror att för antipsykotika är det främst prolaktinhöjningen som skapar problem. Risperdal är nog det preparat som kanske stör sexlusten mest, eftersom det påverkar prolaktin mest.

Jag läste en relativt ny undersökning och där hävdade man att Zyprexa påverkade sexlusten minst av de nya preparaten, men jag tror inte att Abilify ingick i den studien eftersom det är ett nytt preparat.

Jag talade med en psykiatriker om byte till Abilify och han tyckte att man under ganska lång tid skulle medicinera med både det gamla preparatet och Abilify. Det tar enligt honom lite tid att vänja sig vid Abilify.
Mer
18 år 3 månader sedan #32565 av Suspekt
Men är det inte lite konstigt att dom inte skriver ut denna bieffekt på pappret bland alla andra bieffekter? Hade jag vetat att det berodde på medicinen hade jag bytt på en gång.
Mer
18 år 3 månader sedan #32566 av Suspekt
Jag tror att det är från person till person, jag har hört andra säga att deras drive somnat in lite. Det är inget jag har märkt av själv, då hade jag slutat pillra med en gång.
Mer
18 år 3 månader sedan #32567 av Suspekt
Vi borde samlas allihop på en swingerträff och kalla den för "Abilyfuck" med dragorden -"Sluta pillra börja pilla" :idea:
Mer
18 år 3 månader sedan #32568 av Balder
Admin1, jag fick gå parallellt med Zyprexa och Abilify i några veckor. Men jag hade aldrig några större problem med bytet eller efteråt heller. Jag sover dock mycket mindre idag än med Zyprexa, men jag upplever inte det som något problem eftersom jag inte är trött.

Gäst, det var roligt med "Abilyfuck".... Jag pillar och pillrar varje dag här hemma... :D