Påverkar antipsykotika sexlusten?

Mer
18 år 3 månader sedan #32531 av Balder
Fredrik!
Du borde försöka byta till Abilify om du är nyfiken. Jag bytte från Zyprexa och jag har inte mått så hät bra på 10 år. Det är som att vara frisk!

Sex är ju också viktigt så man får lusten på köpet tillsammans med det psykiska välmåendet och bortvaron av psykoser! :D
Mer
18 år 3 månader sedan #32534 av armyknife
Jag har iofs bara haft risperdal, men kan utan tveka säga att min sexlust nog aldrig varit så låg som den är nu. Men jag får snart abilify och det har jag nästan bara hört positiva saker om :D
Mer
18 år 3 månader sedan #32538 av Fantasio
jag anar en konspiration. För inte sp länge sedan lobotomerades ohc steriliserades psykis sjuka Nu det här. Har märkt samma sak.
Mer
18 år 3 månader sedan #32541 av Fredrik
Balder, anledningen till att jag tvekar lite är att man tydligen blir lite psykotisk när man byter från risperdal till abilify. Medicinerna fungerar inte på samma sätt enligt vad läkaren säger.
Frågan är väl bara hur psykotisk man blir och hur lång tid det tar innan kroppen vänjer sig vid den nya medicinen.
Mer
18 år 3 månader sedan #32543 av Balder
Fredrik, jag var också lite orolig när jag bytte från Zyprexa till Abilify. Jag visste inte hur jag skulle klara bytet och om jag skulle "falla igenom" och få symtom eller bli psykotisk. Men jag måste säga att bytet gick fantastiskt bra, jag har inte känt av några tendenser till psykos på detta halvår jag haft Abilify.

Jag har bara blivit friskare, starkare och sundare med tiden. Jag har gått ner 10 kilo sedan Zyprexa (som gjorde att jag svällde upp och blev tjock) och jag har som sagt blivit piggare och mer vaken (sover mindre). Dessutom är sexlusten som innan jag blev sjuk.

Så hoppas du pratar med din läkare och att ni vågar er på ett byte. Jag tror det kan vara värt det! Lycka till! :D
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32545 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Påverkar antipsykotika sexlusten?
En del antipsykotiska kan öka sexlusten, det vill säga att man blir översexuell. Själv fungerade jag bra sexuellt på Risperdal, bara det att jag blev så fet. Min tjej kallade mig för "keruben".