abilify

Mer
19 år 9 månader sedan #2353 av zosch
abilify skapades av zosch
jag har fått en ny medicin abilify som ska vara så nära utan biverkninar det går att komma och som tydligen ska vara en av de bästa till att hjälpa oxå, eller blir man ilurad massor.
Detta är helt klart den medicin som jag fått mest biverkningar på bör man då anmäla det till sin dokter, vänta ut tills nästa möte och säga till då om läget inte förbättrats?
Det fungerar inte med mina stilnoct heller som jag kunnat sova relativt bra på innan medans nu går det inte att sova på dem alls..

är det någon annan som oxå fått dessa tabletter så jag vet att så som jag mår är fullt normalt?
Mer
19 år 9 månader sedan #2357 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet abilify
Hej!

Jämfört med andra nya antipsykotika ger Abilify ibland sömnlöshet som biverkan, så du inbillar dig nog inte. Det kan naturligtvis vara ett bra alternativ för de som blir väldigt trötta av andra mediciner som Zyprexa och Leponex. Abilify ger mindre påverkan på hormonet prolaktin och mindre hjärtpåverkan (förlängning av QTc-tiden). På en kongress nyligen i Paris rapporterades att 67 % föredrog Abilify än det läkemedel de fick innan dvs 33 % eller en tredjedel tyckte Abilify var sämre.
Du kan läsa mer om Abilify här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... rt-baettre
www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3

Jag tycker att du skall ringa till läkaren och berätta om dina biverkningar. Jag tror han uppskattar det eftersom det är ett alldeles nytt läkemedel. För nya läkemedel skall läkarna rapportera alla biverkningar till Läkemedelsverket.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2621 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet abilify
Jag har också börjat äta Abilify. Efter en tablett kände jag mig berusad och vaknade morgonen efter med en bakfyllekänsla. Kände även illamående. Eftersom jag bara ätit en tablett återkommer jag senare med en bättre bedömning av Abilify.
Mer
19 år 9 månader sedan #2627 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet abilify
va?! blir man så av abilefy? Vad obehagligt!!
Jag som hade tänkt börja med den! Vågar jag det nu? :(
Mer
19 år 9 månader sedan #2633 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet abilify
Jag tror nog att du vågar pröva Abilify för det har funnits i 1 1/2 år i USA och inga allvarliga biverkningar har rapporterats därifrån. Det verkar som 2/3 av de som får Abilify är nöjda.

I början kan nog medlet verka sämre än vad de är, eftersom de som får det kanske fått dålig effekt eller mycket biverkningar av andra preparat.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2655 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet abilify
Ja, det verkar stämma att effekten kan bli dålig i början. Nu har jag ätit Abilify i fyra dagar och kännt mig svajig och illamående till och från. Får hoppas att kroppen vänjer sig snart. Annars känner jag mig piggare sen jag började med Abilify.